El Govern prohibirà la prostitució a les carreteres catalanes de titularitat pròpia i estatal a través d'una modificació de la llei de carreteres del 2009 dins de les lleis òmnibus, que preveu aprovar abans no acabi aquest any.

D'aquesta manera ho va revelar ahir el conseller d'Interior, Felip Puig, que tanmateix va explicar que multaran les prostitutes i els clients que baixin a la carretera en valer-se d'una competència que sí té la Generalitat: la seguretat viària.

"Ara mateix la llei de seguretat ciutadana i ordre públic és una Llei Orgànica, del 92, i per tant les nostres capacitats per abordar segons quin tipus d'actuació sobre els drets de les persones està limitada competencialment", va subratllar Puig.

Així doncs, el Govern vol aprofitar "el marge de maniobra" que els dóna la competència sobre la seguretat viària per prohibir la prostitució de carretera, en al·ludir que pot distreure els conductors i, de retruc, provocar maniobres imprudents.

"Es tracta de preservar les condicions perquè no hi hagi sinistres i aprofitar aquesta esquerda per veure si som capaços des d'un punt de vista legislatiu i executiu d'intervenir millor i expulsar de les nostres carreteres la prostitució", va indicar el conseller.

El nou articulat de la llei, dins del projecte de llei de simplificació i millora de la regulació, preveu la "prohibició de l'ocupació temporal de les zones de domini públic, servitud i afectació per fer usos relacionats amb la prestació de serveis sexuals", ja que les considera incompatibles amb la seguretat de la via i amb la seva finalitat.

D'altra banda, l'articulat no només considera responsables de les infraccions les persones que ofereixen la prestació d'un servei sexual a la carretera, sinó també tots aquells que el sol·liciten i l'accepten.

Actuació policial

Per al pròxim mes de setembre, Puig vol tenir preparada una modificació dels criteris d'actuació policial, ja que seran els Mossos d'Esquadra de Trànsit els qui s'encarregaran de perseguir les meretrius apostades a les carreteres.

Pel que fa el règim sancionador, aquest dependrà del Servei Català de Trànsit (SCT), que vetllarà perquè la llei es compleixi a totes les carreteres del país

El conseller va explicar que, a més d'aquest pas contra les presència d'aquesta activitat a les carreteres, també volen combatre-la a l'espai públic urbà, motiu pel qual homogeneïtzaran ordenances municipals "per donar-los ?visió global" i evitar que el fenomen passi d'una població a una altra.

Finalment, el conseller d'Interior també es proposa actuar per regular l'activitat dels prostíbuls i macroprostíbuls. En aquest sentit, Puig va negar voler legalitzar la prostitució en un sentit ampli, sinó que va apostar per "començar a posar pressió sobre aquest tipus d'activitat a l'espai públic i, per tant, aniria per la via de la regulació a les carreteres, l'espai públic i els espais privats".

Resposta de Tura

La diputada del PSC en el Parlament i exconsellera d'Interior, Montserrat Tura, va suggerir al conseller Felip Puig, després de conèixer les seves declaracions referents a la prohibició de la prostitució prevista per a finals d'any, que legisli la prostitució, i es va preguntar: "si hem legislat en el passat, com és que ara no volem fer-ho?".

La socialista va afirmar que sempre pretén ser cauta al valorar el que fan els seus successors al capdavant d'Interior. No obstant això, va recordar a Puig que "la prostitució és molt més complexa que la presència d'una persona vestida de manera determinada en una carretera", i que la Generalitat té la possibilitat de legislar sobre aquesta activitat.

"No acabo d'entendre per què diem que no tenim competències en aquesta matèria si la Generalitat ha aprovat i ha reformat diversos decrets que estan vinculats amb els locals de concurrència pública on aquesta activitat es realitza", va defensar l'exconsellera d'Interior.

Sobre la possibilitat d'avançar les eleccions generals a novembre, Tura va dir que els avançaments "sempre es viuen com un fracàs", per la qual cosa, segons ella, anticipar-les no ajudaria a millorar la situació vigent.