Una simple recerca amb el popular buscador d'Internet Google amb les paraules "càmping Alfacs" dóna lloc a una llista de resultats encapçalada per diverses imatges macabres sobre l'accident d'un camió amb propilè que va tenir lloc vora l'establiment el juliol de 1978, fet que va provocar un total de 243 morts. Per lluitar contra aquesta imatge corporativa contrària, els propietaris de l'establiment d'Alcanar Platja,al Montsià, van requerir a la multinacional que, tal com hauria fet en altres casos, deixés de prioritzar els enllaços amb aquests continguts en els resultats de la recerca. No obstant, la negativa del buscador els ha portat a presentar davant del jutjat d'Amposta la primera demanda a l'Estat que efectua una empresa contra Google per no voler aplicar l'anomenat "dret a l'oblit".

La història es remunta un any i mig enrere, quan Mario Gianni, propietari del càmping, va decidir efectuar aquesta recerca a Google amb els mateixos termes i va veure perplex com entre els primers resultats apareixien enllaços amb webs, imatges i vídeos de la tragèdia de 1978, en molts casos de contingut sensacionalista: cossos completament cremats, fileres de taüts amb cadàvers i seqüeles diverses de la brutal explosió. "Vaig pensar que s'havien begut l'enteniment", explica. "Una cosa és treure informació de l'accident i l'altra és que quan algú busqui allotjament per vacances li surti això", afegeix.

Negativa de la multinacional

Tot i els diversos requeriments efectuats des del moment de veure el contingut a Google Espanya perquè retiressin els enllaços cap aquest material quan es feia una recerca sobre el càmping Alfacs, la multinacional es va negar a canviar res tot argumentant que el seu algoritme de recerca és "neutral" i que no hi podien fer res. Tampoc van funcionar els reports negatius sobre la presència d'aquestes imatges que es poden fer des d'Internet.

Va ser llavors quan Gianni, qui assegura haver constatat que aquests enllaços han estat perjudicant el seu negoci, va decidir interposar la demanda que ha estat acceptada a tràmit per un jutge d'Amposta, segons va avançar el diari econòmic Expansión.

Tot i que, fins aquests moments, diversos particulars havien presentat reclamacions judicials en aquest sentit a països com França i Alemanya, el cas d'Alfacs Vacances, la societat propietària del càmping, seria el primer d'una empresa a tot l'Estat espanyol, segons va apuntar el seu advocat, Carlos Navarro.

Danys econòmics i morals

Els resultats de la recerca a Google, segons addueix Gianni, suposen, a banda de perjudicis econòmics, un "dany moral". "Imagina't la meitat de gent que ho busca i no hi ha vingut mai què troba", comenta.

Navarro va situar la demanda en el marc d'una presumpta intromissió il·legítima del dret a l'honor per part de Google Espanya. "Els nostres clients no neguen que és un succés històric, però no sempre han d'estar vinculades a la seva activitat", va assegurar el lletrat.

En aquest sentit, els demandants reclamen, a més del cessament d'aquesta intromissió, una compensació econòmica pels perjudicis que els hauria ocasionat per una imatge "que no té res a veure amb el que és ara el càmping Alfacs".

Així doncs, un dels arguments centrals de la reclamació es fonamenta en el greuge comparatiu davant el fet que els responsables del buscador sí que haurien limitat els resultats de la recerca en altres casos de catàstrofes o atemptats relacionats amb empreses nord-americanes o, fins i tot, espanyoles.

Per exemple, el propietari del càmping Alfacs cita els casos de l'hotel MGM situat a la ciutat nord-americana de Las Vegas, als Estats Units, o el cas de l'atemptat d'Hipercor a Barcelona. Fins i tot, fent una recerca amb les paraules "Milwaukee butcher", en referència a l'assassí en sèrie convicte Jeffrey Dahmer, conegut amb el sobrenom del "Carnisser" de Milwaukee, apareixen marcats sobre el mapa geogràfic els negocis de venda de carn d'aquesta ciutat nord-americana.

"Per trobar imatges de l'incendi de l'MGM has de posar també "fire" ("foc", en anglès). Però per ell sol no et surt res. La conclusió a la qual vam arribar és que no són neutrals. Perquè si, els interessa, modifiquen l'algoritme de recerca. Dins de la mentalitat americana no cap fer mal sobre catàstrofes superades i no donen resultats. De fet, amb les empreses nord-americanes o les grans empreses espanyoles no s'atreveixen, però amb altres, sí", assegura el gerent del càmping.