La proposta de pressupost de la Comissió Europea (CE) per al període 2014-2020 estableix com a prioritari el Corredor ferroviari del Mediterrani, juntament amb el Corredor Atlàntic, mentre que deixa en un segon pla l'Eix Central, que connectaria l'Estat espanyol amb Europa a través dels Pirineus. D'aquesta manera ho va explicar ahir a Barcelona el responsable tècnic de la proposta de pressupost plurianual de la Unió Europea, Antoine Quero, qui va exposar també que, per a Catalunya, els fons de cohesió se centraran en les energies renovables, les petites i mitjanes empreses i la innovació. Pel que fa al pressupost del conjunt de la Unió en agricultura, aquest es reduirà en un 9,1%.

Tot i que la CE veu el Corredor Mediterrani com a xarxa prioritària, en la seva proposta de pressupostos el dibuixa amb dos ramals: un que es desvia des de Catalunya cap a Madrid i arriba fins a Cadis; i un altre que ressegueix el Mediterrani des de França però s'atura a València. En aquest sentit, el lobby Ferrmed està pressionant perquè aquest segon ramal acabi a Algesires.

D'altra banda, i preguntat sobre si la Comissió Europea descarta l'Eix Central que travessaria els Pirineus per l'Aragó, Quero va contestar: "Com a infraestructura estratègica europea, sí, però no com una infraestructura que, dins de les xarxes transeuropees -però amb menys prioritat- sí que se li pot atorgar alguna ajuda".

Si bé aquesta és la proposta de pressupost que la CE té sobre la taula des de finals de juny, no serà fins al proper 19 d'octubre que el vicepresident i comissari de Transports, Siim Kallas, farà públiques les 30 xarxes prioritàries per a Europa, les anomenades "core networks", les quals rebran una inversió de la Unió Europea de, com a mínim, entre el 30 i el 35%.

La proposta de pressupost de la CE encara haurà de passar pel sedàs dels Estats membres de la Unió Europea i no serà fins al segon semestre del 2012 quan es debatrà en el marc del Consell Europeu. Tot seguit, s'haurà de pactar també amb el Parlament Europeu pel sistema de codecisió.

Rol important del Govern

El ministre de Foment i portaveu del Govern, José Blanco, va assegurar que la construcció del Corredor Mediterrani depèn més que el Govern d'Espanya mantingui l'actual ritme d'inversió en aquesta infraestructura que de la seva inclusió en el llistat de projectes que conformin la Xarxa bàsica Transeuropea. Blanco va explicar que en el cas que aquesta línia passi a formar part d'aquesta xarxa, el cofinançament de la UE per a la seva construcció no superarà, "en el millor dels casos", el 10% del total del projecte. "L'execució i desenvolupament d'aquests projectes els marca el Govern any rere any en els Pressupostos", va dir.