El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va acusar ahir Aena de trencar el model aeroportuari que la Generalitat volia a Catalunya en obrir l'aeroport del Prat a la companyia de baix cost Ryanair. Segons que va informar RAC1, en declaracions a aquesta emissora, Recoder va apuntar que la Generalitat vol un model aeroportuari on Girona i Reus siguin aeroports especialitzats en baix cost i vols xàrters i que Barcelona funcioni com a base d'operacions de proximitat de vols que van a tot Europa i com a "hub" intercontintental.

Per a Recoder el fet que Ryanair pugui volar des de Barcelona treu interès a la companyia irlandesa per volar des de Reus o Girona.

Recoder va afirmar que Aena "ha tingut un paper molt negatiu" i no ha fet "cap gest per ajudar", ja que, en obrir Barcelona a Ryanair, va trencar el model aeroportuari català i "ha estat incapaç de fer" el que demanava la Generalitat i que ja s'ha fet en altres llocs, utilitzar la política de taxes aeroportuaries en benefici dels aeroports de Reus i Girona.

El conseller va assenyalar que és "molt difícil" arribar a acords amb Ryanair i va recordar que tenen pactes signats amb la Generalitat que s'han incomplert a Lleida, Reus i Girona.

El Govern i Ryanair, segons Recorder, han mantingut una "negociació difícil i dura" en què han arribat a acords però després l'aerolínia diu: "o pagueu més o ens n'anem", és una "espècie de partida de pòquer" en què és difícil arribar a acords mentre ells segueixin amb aquesta actitud.

Sobre si la Generalitat denunciarà l'incompliment de convenis per part de Ryanair, Recoder va assegurar que així serà en alguns casos, però va matisar que els acords de Ryanair amb les administracions es basen en contractes de promoció comercial de territori, cosa que, a vegades, pot ser difícil de defensar davant un jutge.

Des que Ryanair va iniciar la seva operativa al Prat, al setembre de 2010, l'aerolínia de baix cost ha anat perdent interès per la resta d'aeroports catalans i, al juliol d'aquest any, ja va anunciar que reduiria a la meitat els seus vols des de Girona en aquesta temporada d'hivern. La companyia irlandesa també deixarà d'operar aquesta temporada d'hivern a l'aeroport de Reus, fet que el deixa sense vols comercials fins a la temporada d'estiu que ve.

En declaracions a Catalunya Ràdio, Recoder va dir que el Govern intenta trobar sentit a l'aeroport de Lleida i per això ha fet un pla de negoci, "que no tenia".

Aquestes paraules no van caure bé a l'últim titular del departament, Joaquim Nadal, que, a la mateixa emissora, va qualificar aquestes paraules de "desvergonyiment" i "intolerables" i va afegir que hi havia tres plans de negoci, el del mateix projecte i els que havien elaborat les institucions de Lleida.

Negociació amb aerolínies

Aena està negociant amb 23 aerolínies amb l'objectiu que operin des dels aeroports de Tarragona i Girona arran d'una sèrie de reunions mantingudes a la fira Routes 2011, celebrada la primera setmana d'octubre a Berlín.

Segons que va informar Aena en un comunicat, es mantenen contactes amb 13 aerolínies d'11 països europeus, entre els quals destaquen el mercat britànic, rus, escandinau i alemany, per al seu establiment a Reus.

Així mateix, també es mantenen converses amb deu companyies aèries pertanyents als mercats belga, austríac, rus, escandinau i Europa de l'Est per operar des de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

Aena respon amb aquest comunicat a Recoder, que va recriminar a l'ens que no hagi fet "cap gest per ajudar" en les negociacions amb Ryanair.

A més va reivindicar que entre els anys 2000 i 2010 ha invertit 142 milions d'euros en les instal·lacions de Vilobí d'Onyar i 89 milions en les del Baix Camp, amb el que queda "demostrat" el compromís de l'ens.