Renfe, immersa en un pla d'estalvi de 288,4 milions d'euros en les seves despeses d'explotació, ha proposat a Foment actualitzar i pujar un 10,9 % les seves tarifes en els serveis públics que presta (Rodalies i Mitjana Distància), el que suposaria un increment de 0,10 euros per bitllet de Rodalies des de maig.

Segons van informar fonts del Consell Nacional de Transport Terrestre, on s'estudia aquesta iniciativa, Renfe Operadora ha proposat que, en el cas de Rodalies de Madrid, aquest canvi suposaria igualar el preu del bitllet al qual mantenia Metro de Madrid abans de la seva recent actualització, a 1,5 euros.

El preu del bitllet senzill de Rodalies de Catalunya (les tarifes del qual les fixa la Generalitat) està establert el 2012 en 2 euros.

En el cas dels serveis de Mitjana Distància, tant Convencional com Mitjana Distància d'Alta Velocitat, l'increment mitjà se situa en 0,91 euros per bitllet, un 10,9 per cent.

Les mateixes fonts van assenyalar que en la proposta es prima als viatgers més freqüents del transport públic, enfront de majors pujades en els títols senzills.

Així, en els serveis regionals de Mitjana Distància Convencional, els bitllets "multiviatges" i els abonaments s'incrementen un 5,74 per cent, enfront del 10,9% del bitllet senzill.

Malgrat que la pujada de tarifes que equilibraria la disponibilitat pressupostària seria del 21,5%, Renfe proposa un increment menor (10,9%) per intentar minimitzar l'impacte d'aquesta mesura sobre el viatger i ha dissenyat un pla d'estalvi que permetrà reduir la pujada de tarifes necessària.

Així, Renfe proposa una pujada de tarifes mitjana ponderada del 10,9 % per als serveis de Rodalies i Mitjana Distància i aplica simultàniament el pla d'estalvi de 288,4 milions d'euros en despeses d'explotació.

Segons les fonts del Consell Nacional de Transport Terrestre, aquest increment redueix lleugerament la distància que separen a Espanya d'altres països europeus del seu entorn, com Regne Unit, Alemanya i França, on les tarifes d'aquests serveis són un 25 % més altes.

La proposta es debatrà avui a la Comissió Delegada per a Assumptes Econòmics.

Pujada històrica

Es tracta en els dos casos d'una pujada històrica, atès que és el major increment que aquests trens registren en almenys els últims cinc anys, que a més gairebé multiplica per sis l'IPC actual (1,9%).

En concret, entre 2007 i 2011 les pujades del preu del bitllet de Rodalies van oscil·lar entre un 3,1% i un 6,28%, mentre que, de la seva banda, les corresponents a Mitjana Distància van variar entre el 3,1% i el 5% en aquest mateix període.

El servei de Rodalies, que Renfe presta en un total de dotze nuclis de població, i el de Mitjana Distància són els que més viatgers transporten.

Rodalies va transportar 412,6 milions de passatgers el 2011, un 3% més que el 2010, segons dades de l'operadora, mentre que Mitjana Distància va prestar servei a 32,5 milions d'usuaris, els mateixos que en l'any anterior. En els dos casos superen als gairebé 23 milions de passatgers de l'AVE.

Les tarifes dels trens de Rodalies i Mitjana Distància convencional depenen del Govern per tractar-se de serveis de caràcter públic.

Primeres crítiques

Facua-Consumidors en Acció va qualificar d'"inacceptable" la pujada del 10,9% que Renfe pretén aplicar al preu del bitllet de Rodalies i de mitja distància a partir de l'1 de maig, i va demanar al Govern que no doni el seu vistiplau "a una mesura injusta que resulta fins i tot contrària al foment del transport públic".

Facua va lamentar que les pujades que ve introduint l'Administració en Renfe "no van precisament aparellades a un augment de la qualitat del servei, que està veient-se devaluat en diferents àmbits".