El Departament de Salut ha posat en marxa el 061 CatSalut Respon, el nou telèfon de Salut de Catalunya, on s'han d'adreçar totes aquelles persones que tinguin un dubte o problema relacionat amb la Salut i sempre que no es tracti d'una emergència. El 061 CatSalut Respon neix amb l'objectiu d'apropar la salut al ciutadà i de convertir-se en la porta d'entrada telefònica al sistema de salut que l'asseguradora pública de Catalunya posa a la seva disposició. Un dels objectius del Pla de salut 2011-2015 és que els ciutadans coneguin el paper del Servei Català de la Salut com a asseguradora pública. Al servei que fins ara donava Sanitat Respon se li suma un telèfon, el 061, fàcil de recordar, de ràpid accés

Es tracta d'un telèfon gran part de la ciutadania catalana ja associa amb la salut i l'atenció a les urgències domiciliàries, segons ha explicat el Departament de Salut en una nota de premsa.

El 061 funciona les 24 hores els 365 dies de l'any, i compta amb els professionals que fins ara desenvolupaven la seva tasca a Sanitat Respon i al 061, ja que es tracta de sumar serveis en un sol telèfon d'entrada per facilitar-hi l'accés al ciutadà. Així, darrere el 061 CatSalut Respon hi ha més de 200 professionals de la salut, entre professionals mèdics, d'infermeria i teleoperadors, que resolen tots els temes de salut que no són emergències, des de la renovació de la targeta sanitària fins a donar orientacions de com s'ha de tractar la febre d'un nadó, passant per un dubte en l'administració de la medicació o qualsevol altre problema de salut.

Actualment el servei atén prop de 6.000 trucades al dia, de les quals el 56% són resoltes telefònicament i el 44% generen una mobilització d'un recurs sanitari quan és necessari, metge a domicili, ambulància o helicòpter medicalitzat.

D'aquesta manera es posa en marxa un model que ja és una realitat a altres països com el Regne Unit i que pretén no col·lapsar el telèfon d'emergències 112, comú a tot Europa.