La crisi econòmica va seguir centrant les informacions sobre Espanya en els mitjans de comunicació estrangers al setembre, però va deixar espai al debat independentista a Catalunya, una comunitat presentada amb una imatge positiva i com una regió "endeutada, però forta i capaç". Aquesta és una de les conclusions del nou informe sobre la imatge d'Espanya a la premsa internacional elaborat pel Real Instituto Elcano en el marc de l'Observatori de la Marca Espanya.

Després de l'estiu, els mitjans estrangers van mantenir una cobertura extensa de la situació espanyola, però el tema fonamental d'aquest període, segons l'estudi, és que es va estendre com una "taca d'oli" la idea que la crisi és també política, manifestada en el debat independentista català, i social, reflectida en les protestes i manifestacions contra les mesures d'austeritat.

Els mitjans de comunicació dels Estats Units i del Regne Unit van parlar de Catalunya com un dels principals motors econòmics d'Espanya, com una nació amb identitat pròpia i liderada per un polític com Artur Mas, que va ser qualificat de fort i segur.