Amb l'objectiu de combatre el fracàs escolar, el Departament d'Ensenyament posarà en marxa a partir del curs vinent el Programa Intensiu de Millora (PIM), adreçat als alumnes de primer d'ESO amb dificultats d'aprenentatge. Aquells que necessitin una atenció especial en matemàtiques, català, castellà i anglès podran rebre reforç en grups de deu, mentre la resta de companys de l'aula fan classe. El suport es farà al llarg de tot el curs escolar. Segons el balanç del primer any del pla de reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018, l'abandonament escolar s'ha reduït en dos punts en el darrer any i s'ha situat en el 24% el 2012, nou punts per sobre de l'objectiu del 15% fixat per al 2018.

"Si volem que el 85%" obtingui el graduat de l'ESO, "necessitem que ningú quedi al marge i, per això, intensifiquem l'ús i el domini de les matèries instrumentals. Si no dones aquest suport d'entrada a primer d'ESO, després és quan a tercer i a quart hi ha la segregació", va justificar la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, en declaracions als mitjans durant un descans de la comissió d'Ensenyament i Universitats al Parlament de Catalunya. De la seva banda, el director general de Polítiques Educatives, Joan Mateo, va explicar que l'objectiu era "dotar de més recursos" perquè els professors poguessin ajustar-se a les necessitats de cada persona. L'alumne "en cap cas està condemnat per fer un camí segregat dels altres", sinó que se li dóna un reforç perquè "pugui reincorporar-se al grup més endavant", va explicar Mateo.

Aquest reforç en petits grups es farà, preferiblement, durant l'impartiment de matèries optatives, segons van concretar fonts del Departament d'Ensenyament. Per als alumnes que vagin més fluixos, però, es preveu fer un desdoblament de la classe. A tall d'exemple, els alumnes amb més dificultats faran matemàtiques mentre s'imparteixi aquesta mateixa matèria a la resta del grup. Al final del curs 2013-2014, es farà una valoració sobre com ha funcionat el PIM en el seu primer any d'implementació.