El Servei Català de Trànsit multa des d'avui els vehicles que no han passat la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV). Durant el 2013, només se sancionaven aquells conductors que a banda de no tenir vigent la inspecció també havien estat caçats per un radar de velocitat però a partir d'ara seran sancionats amb multes de 200 euros en cas de no tenir-ho en regla i de 500 euros per circular amb la inspecció tècnica negativa. El SCT no preveu controls específics sinó que es farà a través dels 18 lectors de matrícules ja instal·lats a les carreteres catalanes. A la demarcació de Girona, es posarà en marxa el primer lector en el tram de Cassà de la Selva a Llagostera abans del 31 de març.

Conduir un vehicle sense que hagi passat la ITV està considerada com a una infracció de caràcter greu i suposa una sanció econòmica de 200 euros i de fins a 500 en cas de conduir amb la inspecció tècnica negativa. Els conductors que es trobin en una d'aquestes dues situacions seran multats des d'avui, segons ha informat el Servei Català de Trànsit que durant el 2013 va fer una campanya informativa enviant 500.000 cartes a conductors que ho tenien pendent en funció de la base de dades de què disposava, bàsicament a través de la Direcció General de Trànsit. El marge d'error era d'un màxim del 4%, amb casos de vehicles que ja l'haurien passada però que no constava o que no figurava que s'hagués donat de baixa el vehicle.

Segons ha explicat el director del SCT, Joan Josep Isern, "no hem volgut sancionar perquè l'objectiu principal era la conscienciació i no pas la recaptació" i per això durant el 2013 només es van multar aquells conductors que van ser caçats per un radar de velocitat i que a més no tenien la ITV al dia. Des d'avui, però, ja serà motiu de sanció. I es farà a través dels 18 lectors de matrícules que ja hi ha instal·lats per tot el territori. Aquests dispositius van acompanyats d'un radar de velocitat per trams. L'últim que es posarà en marxa serà a la demarcació de Girona, de Cassà de la Selva a Llagostera, on encara no n'hi havia cap. La previsió és que estigui actiu abans que acabi el mes de març.

Isern ha insistit en la perillositat que suposa conduir un vehicle sense haver passat la ITV, sobretot en aquells que tenen més de 10 anys. Segons dades de la DGT, a finals del 2013 un milió de vehicles a Catalunya -n'hi ha un total de 5 milions- no havia passat la ITV, una xifra que el SCT creu que ja s'ha reduït notablement gràcies a la campanya informativa. Concretament, calculen que del milió de vehicles que ho tenia pendent, un 40% ja s'ha posat al dia.