El grup de pressió Ferrmed , creat el 2004 per defensar la creació d'un gran eix ferroviari europeu des d'Algesires fins a Escandinàvia, acaba de llançar diversos desafiaments al Ministeri de Foment sobre el corredor mediterrani. L'associació insta el departament que dirigeix Ana Pastor perquè assigni " el 2013 o 2014, com a màxim, els 800 milions d'euros" que resten per executar a temps les obres que permetran reconvertir l'actual corredor mediterrani de vies d'ample ibèric (1,668 metres) a l'ample europeu (1,435 metres). L'eix mediterrani serà el conillet d'índies en què conviuran trams amb els dos tipus d'ample, gràcies al tercer fil o tercer carril, per permetre la circulació de tot tipus de trens (excepte en el Vandellòs-Tarragona on només podran circular els d'ample europeu).

"Volem constatar que això es pugui fer en el poc termini que ens queda. La situació de les obres no està clara perquè encara no s'ha mogut ni una travessa del tercer carril", va assegurar el secretari general de Ferrmed , Joan Amorós. Ferrmed també va mostrar els seus dubtes sobre les condicions tècniques en què podran circular els trens de passatgers al remodelat corredor mediterrani (les mercaderies no necessiten velocitat, sinó regularitat. " Paradoxalment, la posada en marxa del tercer carril pot obligar que els trens de passatgers circulin més lent. Volem saber a quina velocitat circularan els trens", va sostenir Amorós. Una afirmació que va apuntalar l'especialista ferroviari del Col·legi d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana, Francisco García Calvo, " el tercer carril no permet funcionar amb bloqueig automàtic de circuits de via (un sistema que impedeix a dos trens ocupar un mateix tram de via) sinó que funcionarà amb el sistema de comptador d'eixos (més senzill i que compta les rodes o eixos que entren en un tram de via i impedeix ocupar fins que surten d'ell)".

Més problemes

A aquest diferent sistema de "detecció del tren" se sumaran els problemes que s'han plantejat als tècnics per la convivència dels dos tipus d'ample: els aparells de via (que permeten encreuaments de trens, ramificacions de les vies o canviar l'ample dels trams) que s'instal·laran en el tram València Castelló i que també penalitzen la velocitat dels trens ja que, segons confirmen diversos tècnics ferroviaris " limiten la velocitat de pas a 80 quilòmetres per hora en línia recta i 60 km / h corba ".