El Govern té previst recórrer al Tribunal Suprem (TS) la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a impartir un 25% de les assignatures en castellà en aquelles aules on un sol alumne ho demani. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ho ha dit aquest dimecres després de conèixer les interlocutòries del TSJC, sobre les quals s'ha mostrat "sorpresa" per la rapidesa de la decisió. En el recurs, el Departament demanarà que se suspengui cautelarment la decisió, en espera de la sentència del Tribunal Constitucional sobre la matèria. Si no se suspengués, l'aplicació entraria en vigor el proper 2 de juny.

Un cop més la consellera ha defensat la constitucionalitat del model d'immersió lingüística, recordant que el capítol lingüístic de la LEC no va ser recorregut al Constitucional, i que durant molts anys el TC el va admetre. Per això, segons ella, "costa d'entendre" perquè ara ja no hi cap dins de la Constitució.

Així mateix, Rigau ha explicat que el recurs, que s'ha de presentar en deu dies i que es prepararà el proper dimecres amb les escoles i les AMPA, defensarà el model lingüístic de les escoles catalanes, els drets dels alumnes i el dels directors, dels quals ha dit que Ensenyament no deixarà sols. Rigau ha lamentat que el TSJC no hagi tingut en compte els drets dels "24 alumnes restants de l'aula". Així mateix, ha admès que no descarta que si els recursos al Suprem i al TC no prosperen la Generalitat o els pares recorrin al Tribunal Europeu dels Drets Humans, a Estrasburg. "És una línia oberta", ha afegit, i ha proclamat que el departament mantindrà la posició de "persistència, coherència, constància i serenitat" dels últims anys.

La consellera ha recordat que l'actual model ja garanteix l'assoliment de competències tant en castellà com en català, i que hi ha un 14% d'escoles que ja tenen assignatures en castellà. Tot i així, considera que no es pot aplicar el castellà de "forma lineal i homogènia", sinó que cada centre ha de tenir autonomia per aplicar-ho de forma "flexible i coherent" segons el seu entorn sociolinguístic. El que no vol Rigau és que les assignatures es divideixin segons l'idioma en el qual s'imparteixen.

Tot i que no ha volgut avançar què pot passar a partir del 2 de juny si el recurs no atura l'aplicació de la interlocutòria del TSJC en aquestes cinc escoles afectades, Rigau ha admès que la LOMCE sí que pot canviar, a partir de setembre, part del règim lingüístic. A més, Rigau ha dit que l'aplicació de l'ordre del TSJC pot ser complicada i més encara durant el curs. Tot i que s'acabés aplicant, Rigau ha dit que això no suposa "cap estocada mortal" al model d'escola catalana, ja que la immersió és una eina lingüística, no pas en la finalitat en si mateixa.