El president de Vueling, Alex Cruz, va advertir ahir que hi ha aerolínies estrangeres que podrien abandonar l'aeroport de Barcelona-El Prat si el Parlament aprova finalment l'impost sobre les emissions contaminants d'òxids de nitrogen a l'atmosfera que produeix l'aviació comercial. En una compareixença aquest al Parlament, Cruz va assegurar que aquest no és el cas de Vueling, que se sent "vinculada" a Barcelona. La representant de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), Belén Baeza, va assegurar que aquest impost tindrà un "impacte negatiu" i no contribuirà a la reducció de gasos contaminants.

"Vueling no marxarà de l'aeroport de Barcelona, però no puc dir mateix d'altres companyies, que constantment entren i surten dels aeroports i no donen estabilitat. Veiem centenars de casos d'aerolínies que entren i surten dels aeroports", va sentenciar el president de l'aerolínia catalana durant la seva compareixença ahir al migdia al Parlament.

Cruz va explicar que diversos estats de la UE com els Països Baixos, Alemanya, França i el Regne Unit estant estudiant retirar taxes sobre l'activitat aeroportuària, com la que el Parlament analitza per l'Aeroport del Prat. Igualment, el responsable de Vueling va reclamar que "es tracti per igual" tots els productors de gasos contaminants, i no només els que operen als aeroports.

Per la seva part, La representant de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), Belén Baeza, va assegurar que comparteix amb la Generalitat l'objectiu de reduir l'emissió de gasos contaminants dels avions, però va criticar que aquest impost "és de caràcter econòmic i tindrà un impacte negatiu en el sector", alhora que "no representarà cap millora en la reducció de gasos contaminants".

Baeza va ser contundent en afirmar que aquest "impacte econòmic negatiu" de l'impost en les aerolínies pot fer que "les operacions aèries cap a Catalunya es tornin inviables". La representant de la IATA va recordar que les companyies aèries treballen amb marges molt reduïts -lleugerament per sobre de l'1%- i va reclamar al Parlament que rebutgi el nou impost sobre la indústria aèria.

Mentrestant, bona part de l'arc parlamentari català continua apostant per aquest impost.És el cas del diputat d'Esquerra, Marc Sanglas, que va recordar que el sector hoteler també es va oposar a la taxa turística adduint que afectaria negativament l'arribada de visitants a Catalunya i que finalment això no s'ha produït. Sanglas va assegurar que l'impost contribuirà a millorar l'eficiència energètica i la contaminació del sector aeronàutic.

Des del PSC, Jordi Terrades, va defensar l'existència d'un impost mediambiental que gravi les emissions contaminants del sector aeronàutic, però es va preguntar per què el projecte de llei es limita al transport aeri i no estén el gravamen a altres tipus de transport com el marítim.