El Corredor Mediterrani queda relegat, un cop més, de les ajudes europees a les xarxes transeuropees de transports (RTE-T) que la Unió Europea concedeix amb càrrec als comptes del 2013. La Comissió Europea va informar dels "nou projectes clau d'infraestructures de les RTE-T a Espanya" en què, excepte 6 milions d'euros que es concedeixen al corredor mediterrani per a la "creació de serveis d'informació als viatgers ", l'eix litoral ferroviari torna a quedar fora de les prioritats plantejades pel Govern d'Espanya a la Unió Europea (que distribueix els fons en funció del que suggereix cada estat membre).

"La Comissió Europea cofinançarà, amb un suport màxim potencial de més de 41 milions d'euros procedents del programa de RTE-T, nou projectes d'infraestructures de transport que es desenvolupen totalment o parcialment a Espanya. El suport total a projectes d'infraestructura RTE-T a la UE arriba a més de 320 milions d'euros, en el marc del programa anual i convocatòries plurianuals de l'RTE-T 2013 per impulsar la finalització de la xarxa transeuropea de transport, així com estudiar maneres innovadores de reduir l'impacte del carboni".

Espanya rebrà finançament europeu "en solitari" en dos projectes propis. Un d'ells també beneficia el corredor mediterrani, però a la província de Tarragona. La Comissió Europea finançarà un estudi sobre l'establiment d'una nova terminal intermodal per combinar el transport ferroviari i el de carretera a Tarragona per part de l'empresa BASF Española, SL, que rebrà prop d'1,18 milions d'euros. La segona iniciativa amb finançament íntegre per a Espanya és un projecte d'alimentadors de gas natural liquat, que rebrà 489.560 euros d'ajudes, segons van informar ahir fonts comunitàries.

En altres set projectes, Espanya també participa juntament amb altres països de la Unió Europea per potenciar àrees com l'eficiència energètica i l'adaptació de ports, sistemes de gestió del trànsit ferroviari i les autopistes del mar i que es repartiran més de 36 milions d'euros. En aquesta última tanda figuren sengles projectes per a la gestió del trànsit al corredor de l'arc atlàntic que rebrà prop de 22,3 milions d'euros i els 6 milions previstos per promoure serveis d'informació de viatgers al corredor mediterrani, ja esmentat.

Les xifres encara no són definitives, ja que, segons han explicat fonts comunitàries a l'agència Europa Press, "el repartiment i distribució dels ajuts per país es coneixeran una vegada que l'Executiu comunitari negociï amb els beneficiaris dels contractes, cosa que hauria de passar en el termini d'un mes, si els projectes no plantegen grans dubtes o problemes, tot i que el termini es podria prolongar depenent del projecte".

El vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Transport, Siim Kallas, va celebrar que "més d'un centenar de nous projectes s'estiguin engegant gràcies al suport de la UE. Aquests projectes amb valor europeu afegit contribuiran a completar la xarxa de transports per donar suport a la mobilitat sense interrupcions de béns i persones en tota la Unió Europea".

El catedràtic de computació de la Universitat de València, Gregorio Martín, contextualitza aquest desinterès europeu pel corredor mediterrani en "l'últim any pressupostari del període d'ajudes 2007-2013, per la qual cosa cal tenir en compte que el corredor mediterrani no existia per a Europa el 2007 -es va declarar prioritari el 2011- de manera que no fan res "del nostre", però tampoc es destina inversió a la travessa central pirinenca".

A Martín, que segueix des de fa anys la planificació de les infraestructures transeuropees, li crida l'atenció que "no es finança obra nova, sinó que s'aposta per acabar el que està en marxa i l'aposta que es fa pels sistemes europeus de comunicació: de fet es dedica tanta inversió a transport intel·ligent (sistemes d'informació al trànsit o panells) com a obres de projectes prioritaris", matisa.

No obstant això, la importància dels projectes pels quals s'aposta en les ajudes previstes per al 2013 és que, segons la Comissió Europea, "aquestes últimes decisions de selecció de la RTE-T aplanen el camí per a les primeres convocatòries de propostes que es publicaran a l'empara de la part de transport del mecanisme "Connectar Europea" previst per a setembre de 2014. Una nova data perquè els empresaris valencians puguin exercir més pressió sobre el Govern central, perquè millori el finançament i les infraestructures de la Comunitat Valenciana. Una batalla en què encara tenen pendent reunir-se amb els ministres de Foment i Hisenda. Encara que avui no han aconseguit cap avenç.