El copilot del vol de Germanwings, Andreas Lubitz, estava de baixa laboral i en tractament mèdic però ho va amagar, segons ha informat aquest divendres en un comunicat la fiscalia de Düsseldorf. Després dels escorcolls a casa seva, els investigadors van trobar documents estripats que provarien que Lubitz tenia una malaltia diagnosticada per un metge i "estava en tractament". "El fet que, entre els documents localitzats, hi hagués baixes laborals estripades, actuals i pel dia del xoc, ens fa valorar provisionalment que el mort estava amagant la seva malaltia a l'empresa", assegura el comunicat. La fiscalia ha indicat que no ha trobat cap nota de suïcidi ni vincles terroristes durant els escorcolls.

En el seu comunicat, la fiscalia de Düsseldorf diu que en el registre dels domicilis de Lubitz els agents van trobar "documents amb continguts mèdics actuals que apunten cap a una malaltia i un tractament adequat per part dels metges". Entre els papers, hi havia una baixa laboral que cobria "fins i tot el dia del crim". Els investigadors creuen que Lubitz va ocultar voluntàriament la malaltia "de la seva empresa i dels seus col·legues de feina".

La fiscalia no ha confirmat per quina malaltia havia rebut la baixa mèdica Lubitz, tot i que aquest divendres la premsa alemanya assegura que havia patit un "episodi seriós de depressió" en el passat. La fiscalia avisa que l'anàlisi de la documentació sobre el tractament mèdic que rebia el copilot "durarà alguns dies".

En el comunicat, la fiscalia assegura que els escorcolls "no han comportat el descobriment d'una nota de suïcidi ni una confessió". "Tampoc hi ha indicacions d'un context polític o religiós relacionat amb l'incident", afirma el text.

Bild afirma que va estar sota tractament psiquiàtric

Lubitz va estar sis mesos sota tractament psiquiàtric abans de completar la seva formació, afirma avui el diari alemany "Bild". D'acord amb aquest mitjà, que es remet a "cercles de Lufthansa", les raons per les quals Andreas Lubitz, de 27 anys, va interrompre la seva formació, el 2009, es van deure a una greu depressió segons se li va diagnosticar llavors.

El "greu episodi depressiu", com se'l defineix en aquest rotatiu, va quedar constatat en l'acta sobre el copilot del departament de trànsit aeri alemany sota el codi "SIC", que es refereix a la necessitat que l'afectat se sotmeti a " revisions mèdiques regulars ".

El fet que el copilot que va causar la catàstrofe aèria, amb 150 persones a bord del vol 4U 9525, interrompés durant un període relativament llarg la seva formació a l'escola aèria de Lufthansa va ser reconegut ahir pel president de la companyia, Carsten Spohr. El mateix Spohr va defugir, però, concretar a què es va deure aquesta interrupció, atenint-se a que està sota la prerrogativa de la confidencialitat mèdica.

Això va desencadenar ràpidament les especulacions en diferents mitjans, tant de la premsa popular com dels mitjans més seriosos, apuntant a una depressió o "burnout", la síndrome del 'cremat' per estrès laboral.

Va començar a aprendre a volar als 14 anys

Lubitz, qui vivia entre el seu domicili familiar, a Montabaur, en el "Land" de Renània Palatinat, i el seu habitatge privat a Düsseldorf, al veí de Renània del Nord-Westfàlia, va començar el seu aprenentatge als 14 anys, en un club de aviació local i va ingressar a l'escola de Bremen de Lufthansa a 2007.

El 2009 va interrompre per uns mesos aquesta formació, que va reprendre posteriorment fins a ingressar en Germanwings, filial de baix cost de Lufthansa, el 2013.

Spohr va insistir ahir que, tant a l'ingressar a l'escola com a reprendre i completar la seva instrucció, va passar els més rigorosos exàmens, tant físics com mentals.

Tots dos domicilis, el familiar i el propi, van ser ahir objecte de llargs registres policials, en què va confiscar abundant material, inclusivament una torre d'ordinador i objectes privats.