Catalunya es proposa construir un model d'administració tributària inspirat en el que hi ha implantat a Austràlia i Suècia, en què prevaldria la cooperació amb el contribuent per sobre del control, segons els experts que assessoren el Govern català. En un acte en el Palau de la Generalitat, representants de consultores com KPMG, PwC, Deloitte, Everis i d'escoles de negoci com Esade van exposar els resultats de deu informes encarregats pel Govern en els dos últims anys per avançar en la construcció d'un nou model d'administració tributària per a Catalunya.

El responsable del programa per a la definició d'un nou model d'administració tributària de Catalunya, Joan Iglesias, va precisar que els experts recomanen al govern que creï un Servei Català de Gestió d'Ingressos format al seu torn per quatre organismes: l'Agència Tributària de Catalunya (ATC), l'Agència Catalana de Recaptació d'Ingressos (ACRI), l'Agència Catalana de Comerç Exterior i Duanes (Acced) i l'Agència Catalana de la Propietat Immobiliària (ACPI).

Tota aquesta administració executiva dependria del conseller d'Hisenda, però, alhora, tot el sistema estaria tutelat per un Consell Fiscal dependent del Parlament.

Iglesias va destacar les mancances de l'Agència Tributària Espanyola, que no calcula l'anomenat «tax gap» o bretxa fiscal, és a dir, la diferència entre els recursos fiscals potencials i els que efectivament es recapten, on la informació fiscal «no és accessible» i en què la cooperació entre l'administració tributària i els contribuents és de «confrontació i litigi».

Un sistema eficient, transparent i amb vocació de servei públic són altres característiques del model que defensen els experts, que també recomanen suprimir les llistes d'empreses defraudadores i substituir-les per llistes d'empreses fiscalment responsables.

Iglesias va recordar que l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) compta ara amb 324 funcionaris i que en els pròxims anys espera comptar amb uns 600 efectius. Va afegir que Catalunya ha de comptar amb una «estructura d'Estat» bàsica com un sistema fiscal.