La Cambra de Comerç de Barcelona va lamentar ahir que en els pressupostos presentats aquesta setmana, les previsions del Ministeri de Foment segueixin prioritzant de cara al 2016 les inversions fora dels dos grans corredors europeus. Segons càlculs de l'organització, els corredors Mediterrani i Atlàntic rebran 1.027 i 1.191 milions d'euros respectivament -el 25% de la inversió total per a la xarxa mediterrània i el 34% per a l'atlàntica. En canvi, dels 4.099 milions totals invertits en infraestructura ferroviària, l'Estat en dedicarà 1.881 a les inversions de naturalesa radial, és a dir el 46%, segons la Cambra.

La forma de presentar les inversions en transport ferroviari per part de l'Estat mantenen diferències importants respecte del sistema de càlcul que fa servir la Cambra. Mentre que els darrers afirmen que segueixen la lògica que fa servir la Comissió Europea quan parla dels corredors multimodals de la xarxa bàsica transeuropea, la que es fa servir en els pressupostos és diferent.

Segons l'Estat, el 2016 es dedicaran el 33% de la inversió al Corredor Mediterrani. Ara bé, la Cambra diu que en realitat el 61% de l'assignació del Corredor Mediterrani correspon a connexions d'AVE radials. Mentre que només el 12% es dedica a donar continuïtat als serveis d'AVE al llarg del litoral i el 27% restant s'assigna a l'adaptació de la xarxa a l'ample estàndard europeu, mitjançant la implantació del tercer carril, segons l'entitat econòmica.

D'aquesta manera, els càlculs de la Cambra xifren en el 25% les inversions de la xarxa mediterrània nombre en el qual s'inclouen tant les actuacions d'alta velocitat, el 16%, com d'implantació del tercer carril, el restant 9%. Pel que fa al Corredor Atlàntic, l'import de 1.191 milions -el 34%- que calcula la Cambra s'assoleix sumant actuacions que el Ministeri presentava dins dels corredors Nord-oest, Mediterrani, Nord i d'altres.

En total i a part del 33% del Corredor Mediterrani, l'Estat va presentar una inversió del 28% per al corredor Nord-oest i del 25% per al corredor Nord. El Ministeri de Foment va xifrar la resta en el 10% per les altres inversions a l'AVE i en el 4% pel que fa a les inversions ferroviàries convencionals. Segons les dades oficials la xarxa del mediterrani veuria reconegut el seu caràcter prioritari.

Segons les dades de la Cambra, la inversió respecte a l'any anterior seguiria igual pel que fa al Corredor Mediterrani, disminuiria del 34% al 29% pel Corredor Atlàntic i augmentaria del 41% al 46% la inversió fora dels corredors principals. Per tant, segons la Cambra el pressupost pel 2016 s'allunyaria més que el del 2015 dels objectius europeus.