El Departament de la Presidència i el Consell de l´Audiovisual de Catalunya (CAC) han presentat conjuntament una denúncia davant la Fiscalia Provincial de Barcelona en relació amb 15 continguts d´internet que inciten o justifiquen la violència masclista, la banalitzen, desautoritzen les dones, i vehiculen missatges misògins o que tracten vexatòriament o objectualment les dones.

Els continguts han estat recollits i analitzats en un informe elaborat pel CAC, que inclou 10 blogs com ara Dominación machista, El rincón del macho o La cueva de Misógeno, i 5 vídeos de Youtube, d´entre els que destaca Cómo pegar a una mujer.

Es tracta de continguts amb unes xifres notables de visites. Només quatre d´aquests blogs concentren un total de 1.357.940 visites, sent El Rincón del macho qui més en té (551.640). Pel que fa als vídeos, s´observa com els cinc vídeos analitzats tenen un total de 228.192 visualitzacions

Segons l´escrit de la denúncia, es considera que les conductes detectades poden ser susceptibles de ser un delicte tipificat a l´article 510 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del codi penal. Així mateix, el regulador català també ha posat els fets en coneixement de la plataforma de vídeos Youtube i ha requerit la immediata retirada dels vídeos analitzats.

L´informe ha estat presentat avui, dia 15 de juny, en roda de premsa per la consellera de la Presidència, Neus Munté, i pel president del CAC, Roger Loppacher, en la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Neus Munté ha destacat, que "el blogs analitzats en aquest informe del CAC transmeten una visió distorsionada i simplificada de les dones i banalitzen la violència masclista, perjudicant l´aplicació del principi d´igualtat en la vida quotidiana de dones i homes, pel qual treballem des del Govern, tal com mandata la llei".

La consellera ha insistit, que "l´accessibilitat a aquestes publicacions és especialment greu en el cas dels menors en etapa formativa, influenciables a aquests tipus d´expressions i actituds ofensives, discriminatòries i vexatòries contra les dones, per tant, és imprescindible denunciar".

La consellera Munté ha aprofitat per anunciar, que "el Govern crearà en els propers mesos l'Observatori de la Igualtat de Gènere, que farà seguiment de la imatge i dels estereotips de les dones publicats als mitjans de comunicació, a internet i a les xarxes socials", ja que "per al Govern l´eradicació de la violència masclista i l´assetjament sexual és una qüestió central que passa per eradicar les representacions vexatòries i discriminatòries de les dones en l´espai públic i comunicatiu".

Munté ha afirmat, que "no ens aturarem en la lluita contra aquesta xacra" i ha agraït la tasca de totes aquelles entitats i administracions "que treballen per avançar cada dia cap a una societat realment igualitària".

En relació amb l´informe elaborat pel CAC, Roger Loppacher, ha assenyalat que l´actuació s´emmarca en la decisió del Consell d´iniciar l´anàlisi de continguts de risc a internet, seguint el model d´altres autoritats reguladores, com ara la Bayerische Landeszentrale für neue Medien (BLM). "Els reguladors hem constatat que hi ha un canvi d´hàbits de consum que fa que cada cop es consumeixen més continguts audiovisuals difosos per internet. Segons la Comissió Europea, el 70% del trànsit a la xarxa correspon al visionat de continguts audiovisuals", ha dit.

Els tallers "Informar sobre la violència masclista"

Tal com ha destacat Munté, "les colaboracions en aquest àmbit son diverses i venen de lluny". El Govern, a través de l´Institut Català de les Dones (ICD), i el CAC van impulsar l´any 2014 els tallers "Informar sobre la violència masclista", adreçats a futurs professionals de la comunicació. Es tracta d´una formació monogràfica sobre el tractament de la violència masclista en els mitjans de comunicació, amb l´objectiu de facilitar elements als futurs i les futures professionals de la comunicació per millorar la representació mediàtica d´aquesta xacra i avançar en la seva eradicació. Entre els anys 2014 i 2015 hi han participat 1.300 estudiants universitaris.