El sistema educatiu català no dóna les mateixes oportunitats a tots els nens i accentua les desigualtats socials, segons ha denunciat un informe de l'ONG Save the Children.

L'informe, titulat "Necessita millorar. Per un sistema educatiu que no deixi ningú enrere", reclama més inversió i beques, educació assegurada per als nens vulnerables d'entre 0 i 3 anys i mesures contra la segregació escolar.

Perquè l'educació "compleixi el seu paper de reduir les desigualtats socials i trencar el cicle de la pobresa entre pares i fills, no n'hi ha prou que sigui accessible per a tots els nens, sinó que ha de ser equitativa", ha afirmat el director general de Save the Children, Andrés Conde.

Les desigualtats educatives a Catalunya es reflecteixen en la "gran bretxa" de rendiment escolar segons l'origen i el nivell socioeconòmic de l'alumnat, recalca l'informe, que assenyala que els alumnes natius tenen una puntuació mitjana 1,2 vegades superior a la dels d'origen estranger, així com els 277 punts de diferència en els resultats mitjans de PISA entre els nens de famílies amb més ingressos i els de menys ingressos.

L'informe apunta que la despesa familiar per alumne a Catalunya ha augmentat un 27,4% entre 2009 i 2014, cosa que implica més dificultats per a les famílies amb menys recursos, "que no poden fer front a l'augment de la despesa i han de patir la retallada en ajudes i beques".

A més, els nens de famílies amb pitjor situació econòmica són els que menys es beneficien de l'educació 0 a 3 anys, ja que a banda de faltar places als centres públics, la majoria de nens escolaritzats són d'origen espanyol i tenen una mare amb ocupació i un nivell alt d'estudis, cosa que allunya d'aquesta educació "als qui més la necessiten".

En aquest sentit, l'informe també assenyala la segregació escolar, que impulsa la concentració d'alumnes econòmicament desafavorits a les mateixes escoles a causa de les "barreres econòmiques, religioses i a l'atenció a la diversitat funcional".

L'ONG ha presentat una sèrie de recomanacions per pal·liar aquestes deficiències del sistema educatiu i ha demanat professorat "suficient i de qualitat", accés a activitats extraescolars per a nens en situació de pobresa, una major atenció a la diversitat, educació postobligatòria en formació professional i segones oportunitats per als qui vulguin reenganxar-se al sistema educatiu.