El 72,9% dels adolescents catalans no veuen la immigració com un element positiu per al creixement econòmic. És més, el 64% considera que els immigrants treuen llocs de treball als autòctons, i el 56,5% opina que la immigració abusa dels serveis sanitaris i col·lapsa les urgències, segons un estudi de la Universitat de Barcelona (UB). El document, liderat per l'investigador de Ciències Socials Aplicades Josué Molina, del grup d'investigació DHIGES de la UB, es basa en un treball de camp dut a terme a partir d'un qüestionari a 1.709 alumnes de quart d'ESO de 30 centres escolars catalans, la mitjana d'edat dels quals se situa en els 16 anys. Dels 30 centres escollits per a la mostra, 18 pertanyen a Barcelona, 6 a Lleida, 3 a Girona i uns altres 3 a Tarragona, tant públics com concertats.

Una altra de les dades que revela la investigació és que un 13,9% dels joves votaria a partits de caràcter xenòfob. Així mateix, també revela que el 13,2% dels estudiants enquestats considera que no s'han de donar als immigrants els mateixos drets que als autòctons.

Els resultats permeten concloure que ni el sexe, ni les creences religioses, ni el fet d'assistir a un centre escolar amb més o menys percentatge d'immigració a l'aula, ni tampoc el nivell socioeconòmic i cultural de l'estudiant, influeix de manera substancial en els estereotips, prejudicis o en l'actitud cap a la diversitat i el pluralisme cultural. Molina destaca que «l'estudi posa en dubte que aquests adolescents hagin adquirit durant l'ESO la combinació de coneixements, actituds i habilitats necessàries per a la vida en les societats multiculturals en sintonia amb els valors promulgats des del Consell d'Europa».

Segons l'investigador, no sembla que els adolescents que han cursat tots els seus estudis amb la Llei Orgànica d'Educació hagin adquirit la competència social i ciutadana. L'estudi proposa seguir treballant estratègies educatives per fomentar aspectes com la tolerància, el respecte i la pluralitat cultural.

Més enllà d'alguna assignatura específica, per fomentar el respecte a les altres cultures i nacionalitats, «les escoles haurien de dissenyar projectes de centre que abracin totes les àrees i zones de convivència», ha afirmat el vocal de comunicació del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, Joan Gamero. Gamero considera que el respecte per aquells que són diferents també s'ha de fomentar des de la família.