Un advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va considerar ahir que Uber és una empresa de transport i no una plataforma digital, de manera que les autoritats nacionals poden exigir-llicències i autoritzacions com les que necessiten els professionals del sector del taxi.

L'advocat general Maciej Szpunar del TJUE, l'opinió no és vinculant però sol inspirar el veredicte final del tribunal, considera així que Uber no pot beneficiar-se del principi de lliure prestació de serveis que el Dret comunitari garanteix als serveis de l'anomenada societat de la informació.

El TJUE, màxima instància judicial europea, analitza el cas de Uber sobre la base d'una qüestió prejudicial del jutjat mercantil número 3 de Barcelona a propòsit d'una denúncia que va presentar l'associació catalana de taxistes Elite Taxi Barcelona contra aquesta plataforma nord-americà.

El magistrat va demanar al tribunal europeu que establís si Uber, plataforma que posa en contacte a viatgers amb conductors particulars a través d'una aplicació mòbil, proporciona un servei de transport, com sosté el sector del taxi, o si es dedica exclusivament a una activitat de intermediació electrònica.

El lletrat considera que Uber és «un servei mixt, una part del qual es presta per via electrònica i, per definició, l'altra no», va indicar la cort europea, amb seu a Luxemburg.

Un «servei mixt», afegeix, pot estar inclòs en el concepte de «servei de la societat de la informació» quan compleixen dos requisits. Primer, que la prestació que no es facilita per via electrònica sigui «econòmicament independent de la facilitada mitjançant aquesta via», com en el cas de les plataformes d'intermediació per a la compra de bitllets d'avió o la reserva d'hotels.

«Els conductors que circulen en el marc de la plataforma Uber no exerceixen una activitat pròpia que hi hagi de manera independent d'aquesta plataforma. Al contrari, aquesta activitat únicament pot existir gràcies a la plataforma, sense la qual no tindria cap sentit», segons el advocat general.

El segon requisit es compleix si qui facilita el servei electrònic i físic exerceix una influència decisiva sobre les condicions en què es presta aquesta última part, de manera «que totes dues formen un tot indissociable».

Barcelona ho celebra

La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, va celebrar el criteri de l'advocat del Tribunal de Justícia de la UE sobre Uber i va explicar que els serveis jurídics ja estan estudiant el dictamen per veure com es pot aplicar a la ciutat.

El portaveu de l'associació Élite Taxi, Alberto Álvarez, es va mostrar satisfet pel dictamen de l'Advocat General del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que va indicar que Uber és un servei de transports i se la pot obligar a tenir llicències.

Per la seva banda, Uber considera que «ser considerats una empresa de transport no canviaria l'operativa que actualment tenim a la majoria de països de la Unió Europea».