Un error en el servidor de l'Institut Català de la Salut (ICS), que ha afectat de forma generalitzada el 80% dels ambulatoris catalans i l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona, ha obligat a atendre pacients de forma manual, a suspendre visites programades i a posposar-les per més endavant, han explicat diverses fonts a Europa Press.

Pacients del Centre d'Atenció Primària (CAP) Manso de Barcelona han relatat a Europa Press que "estan fent fora a tothom perquè no funcionen els ordinadors", encara que hi ha qui ha pogut lliurar documentació i ha pogut ser atès de forma manual.

En alguns casos, metges i infermeres han visitat els usuaris, i han anotat a mà dades relacionades amb l'expedient del pacient i derivacions, perquè una vegada recuperat el sistema puguin incloure aquestes dades a la història clínica compartida i el circuit de derivacions a consultes externes.

El major problema l'ha ocasionat l'impediment de fer receptes electròniques, i la impossibilitat de programar noves visites als pacients.

Una infermera del CAP de Mollerussa (Lleida) ha explicat: "Tot el que precisa sol·licitud de proves o derivacions no ho podem sol·licitar ni cursar. Ho estic fent tot a mà, i després ho sol·licitaré".

Trucada posterior al pacient

Un pacient del CAP Ramon Turró del barri del Poblenou de Barcelona ha explicat que tenia visita amb el seu metge de família per revisar una baixa mèdica, i aquest li ha fet un paper a mà conforme no li podia atendre, però una vegada restablit el sistema l'ha trucat per comunicar-li que, finalment, ha pogut tramitar el seu expedient i donar-li resposta.

Des del CAP Doctor Lluís Sayé, a la zona Raval Nord de Barcelona, s'han deixat d'atendre totes les visites no urgents: "Tot depèn del sistema informàtic", ha explicat una treballadora del centre.

Fonts sanitàries han explicat que la incidència solament ha afectat l'àmbit de l'atenció primària, amb excepció de l'Hospital Vall d'Hebron que ha registrat una incidència en les línies de comunicació, però que a les 12.30 hores ja s'havia resolt.

Restabliment progressiu

També ha precisat que la companyia telefònica està avaluant en aquests moments l'afectació sobre els sistemes de comunicació produïda pel tall de llum al Centre Corporatiu de l'ICS, i "el servei s'està restablint progressivament".

Ha indicat que, una vegada avaluat el problema, es disposarà de la informació sobre el temps necessari per resoldre aquesta incidència, i ha afegit que s'ha engegat el Pla de contingència per garantir l'atenció a la ciutadania.

L'ICS és la major empresa pública catalana --compta amb 40.000 treballadors-- i gestiona el 80% de la xarxa d'equips d'atenció primària (EAP) del territori, així com els vuit grans hospitals catalans.