L'Ajuntament de Girona va fer públic ahir l'estudi sobre l'aeroport encarregat a la Universitat de Cranfield, en què es posa de manifest que l'aeroport gironí pot ser la «quarta pista» del Prat, sempre que es construeixi el baixador del TAV a l'aeroport. D'aquesta manera, indica l'informe, la massa crítica de població que estarà a 60 minuts de l'aeroport (i que per tant serà més susceptible d'utilitzar-lo) passarà dels 2,5 milions de persones actuals a 5,1 milions. La xifra augmentaria fins a 6,2 milions si es tenen en compte els que el tindrien a una hora i mitja, que continua essent un temps raonable.

L'estudi porta per títol Mirant el futur: incrementant la contribució de l'aeroport de Girona al sistema aeroportuari català, i ha estat liderat per l'investigador català Pere Suau-Sánchez. El document deixa clar que el mercat del trànsit aeri a Catalunya està dominat pels passatgers que volen d'un aeroport a un altre, ja que malgrat que s'hagi parlat del Prat com a hub intercontinental això encara està molt lluny de succeir. El mercat català també està marcat per una forta estacionalitat i predominen les companyies de baix cost.

El document preveu que l'aeroport del Prat arribi en pocs anys al seu llindar màxim de viatgers, i llavors, apunta, Girona pot assumir la funció de complementarietat i convertir-se en la «quarta pista» de l'aeroport barceloní. Per facilitar-ho, tanmateix, apunta a la necessitat de construir el baixador d'alta velocitat, per tal d'augmentar la seva àrea d'influència entre les persones que el tenen a una hora de viatge. A més, l'alcaldessa, Marta Madrenas, va recordar que el temps d'espera a l'interior de l'aeroport de Girona és molt més baix que el de Barcelona, fet que també pot jugar a favor seu. El director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va confiar que enguany hi haurà el projecte perquè el baixador sigui una realitat.

També és un punt positiu per a Girona el fet que encara tingui marge de creixement. Després del desembarcament de Ryanair a Barcelona, les xifres de passatgers a Vilobí d'Onyar van caure de forma dràstica, tot passant dels 5,5 milions de passatgers que es van registrar l'any 2008 als 1,66 que hi va haver el 2016. Per aquest 2017, les perspectives són positives i es preveu poder arribar fins a 1,8 milions. Tot plegat, però, fa que l'aeroport gironí encara tingui capacitat per créixer, ja que pot arribar fins als set milions de passatgers.

Madrenas va assegurar que no es tracta només d'un projecte beneficiós per a les comarques gironines, sinó que pot acabar beneficiant l'economia de tot el territori.