L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els municipis de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues i Cornellà van definir i acordar ahir les condicions de la zona de baixes emissions de l'àmbit de les rondes de Barcelona i la forma en què s'aplicaran les restriccions de trànsit en casos d'episodi de contaminació a partir de l'1 de desembre. Quan la Generalitat declari un episodi de contaminació ambiental, els turismes que tinguin l'etiqueta de la DGT Zero, Eco, C o B no podran circular per aquesta zona. La mesura s'aplicarà de dilluns a dijous de les 7 h a les 20 h, mentre que l'horari dels divendres encara no ha estat definit. En queden exempts els caps de setmana i els festius.

Màxim tres vegades l'any

En concret, els vehicles que tindran el pas restringit a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) són els turismes de benzina anteriors al 2000 i els dièsel anteriors al 2006. Pel que fa a les furgonetes, no podran circular les anteriors a 1997 i les motos hauran de tenir l'etiqueta ambiental per poder circular. Queden exclosos de les restriccions els vehicles d'emergències, vehicles de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials, que podran circular independentment de la seva etiqueta de la DGT.

Aquestes restriccions s'aplicaran durant els episodis de contaminació, que es poden establir un màxim de tres vegades a l'any amb una durada d'entre un i tres dies, i només de dilluns a dijous.

La zona de baixes emissions de l'àmbit de les Rondes de Barcelona on, entre d'altres mesures, s'establiran totes aquestes restriccions en cas d'episodi ambiental de contaminació inclou Barcelona -excepte els barris de Collserola i la Zona Industrial de Zona Franca-, gairebé tot el municipi de l'Hospitalet, les àrees de Cornellà i Esplugues de Llobregat que es troben a l'interior de rondes, i gairebé tot el municipi de Sant Adrià del Besòs.

Posada en marxa

L'Ajuntament de Barcelona va informar, mitjançant un comunicat, que a partir del setembre es crearà una comissió permanent de protocol d'activació de les restriccions, en coordinació amb les Guàrdies Urbanes dels municipis, que s'encarregaran de posar en marxa els operatius. A més, el consistori barceloní va assenyalar que després de l'estiu es formalitzarà també el protocol d'activació de restriccions, que permetrà posar en marxa totes les actuacions previstes en cada municipi, en el moment en què la Generalitat activi l'episodi de contaminació.

Pel que fa a la senyalització per a l'activació de les restriccions de trànsit, està previst que durant l'octubre i novembre se'n comenci la instal·lació a les sortides de les rondes i als àmbits urbans de la zona delimitada. L'AMB i l'Ajuntament de Barcelona també van demanar a la Generalitat i al Servei Català de Trànsit que ubiquin la senyalització corresponent a les autopistes i autovies que desemboquen a les rondes, com la B-23, la C-31, la C-32, la C-33 i la C-58.

Restriccions progressives

L'ajuntament barceloní va recordar que aquest acord respon al compromís assumit pels 36 municipis metropolitans i que, encara que ara les prohibicions són temporals, la idea és que es converteixin en permanents de forma progressiva, i s'estenguin a tots els vehicles sense l'etiqueta ambiental per a gener del 2020. De fet, el gener del 2019 ja no es permetrà la circulació dels turismes EURO 1 i les furgonetes pre-EURO1.

D'altra banda, també serà a la tardor quan es crearà una Comissió Permanent, formada per l'AMB i pels cinc ajuntaments metropolitans implicats, la qual controlarà el desplegament operatiu de la Zona de Baixes Emissions. Des d'aquest òrgan es determinaran els punts de control, es treballarà la coordinació amb la Guardia Urbana i s'organitzarà el comitè de crisi quan sigui necessari. A més, també es formalitzarà un Protocol d'Activació de Restriccions ZBE Àmbit Rondes de Barcelona.