La reunió que van mantenir al Departament de Treball de la Generalitat representants d'Eulen -l'empresa que gestiona la seguretat a l'Aeroport de Barcelona-el Prat- i del comitè de vaga va concloure poc després de les cinc de la tarda sense que les dues parts haguessin arribat a un acord. Tot i que Eulen va fer una contraoferta respecte de l'increment salarial i dels reforços de personal que exigeixen els treballadors, les posicions de les dues parts es mantenen encara molt allunyades per signar l'acord.

La companyia hauria fet una oferta per complementar els salaris dels empleats de seguretat en uns 45 euros mensuals, davant la reclamació del comitè d'un complement de 350 euros, fet pel qual fonts del comitè de vaga consideren que les posicions estan encara «a anys llum».

Igualment, la companyia hauria ofert incrementar en 21 persones el contingent de treballadors per reforçar els tres torns de matí tarda i nit al Prat, lluny del centenar que reclamen els representants del comitè de vaga per alleujar la càrrega de treball.

La reunió va començar cap a les deu del matí, cap a dos quarts de dues es va fer un recés, i les parts es van tornar a reunir cap a les quatre de la tarda, moment en què es van presentar les noves propostes d'Eulen. La representació dels treballadors no les va acceptar i es va redactar i signar una acta que va reflectir la falta d'acord.

Les parts no s'han emplaçat a reunir-se de nou i avui està prevista una nova jornada d'aturades parcials en els controls de seguretat del Prat. Això no obstant, des del comitè de vaga es mostren disposats a reprendre les converses «sempre que Aena estigui, si no present, almenys al costat» de la taula de negociacions.

Els treballadors d'Eulen van acusar l'empresa i Aena de no voler negociar per desbloquejar el conflicte que mantenen al Prat, i van assegurar que només busquen «rentar la seva imatge» per atribuir als treballadors la culpa del conflicte.

L'assessor del comitè de vaga Juan Carlos Giménez va explicar que els representants enviats a la reunió per l'empresa i per Aena no tenen poder de decisió i «han estat tota l'estona parlant per telèfon amb Madrid des d'una altra sala». Les reunions «formen part d'un pla de màrqueting per fer veure que volen solucionar el problema i que som els treballadors els que ens oposem».

Per part seva, el director general de Relacions Laborals de la Generalitat, Enric Vinaixa, mediador en la reunió, va celebrar que la negociació «estigui viva». «La Generalitat no pot garantir que s'arribi a un acord, però la línia de treball és aquesta, i som optimistes tot i que les parts estan encara molt allunyades», va assegurar Vinaixa. El representant de la Generalitat ha explicat així mateix que si bé Aena no està en les negociacions, sí que es troba en un segon terme per saber quins són «els marges amb els que negocien la seva contractada i els treballadors».

Les cues al Prat van superar els 40 minuts en moments punta del matí, i a la segona tanda d'aturades parcials, entre dos quarts d'onze i dos quarts de dotze del matí, es van reduir a uns 20 minuts, va assegurar Aena, tot i que milers de passatgers van avançar diverses hores la seva arribada a l'aeroport i van saturar els vestíbuls de la T1 i la T2.

Llargues cues

Al migdia hi va haver llargues cues de passatgers, que van arribar a l'aeroport amb fins a sis hores d'antelació per no perdre el seu vol, i que s'amuntegaven en espera de l'obertura dels seus taulells de facturació, tot i que Aena va assegurar que entre que s'obria la facturació i el passatger passava pels controls de seguretat transcorrien només uns 20 minuts.

«Els passatgers venen a l'aeroport amb moltíssimes hores de temps, i hem d'insistir que no vinguin tan d'hora», va explicar un portaveu d'Aena, que va dir que d'aquesta manera les esperes més llargues es produeixen davant els taulells de facturació.

De fet, diversos taxistes van assegurar que havien portat nombrosos passatgers a l'aeroport que comentaven que acudien al Prat fins a sis hores abans que sortissin els seus vols, ja que tenien por de perdre'ls.

Aquest portaveu va destacar la paradoxa que les cues van ser menors durant les aturades parcials que la resta de la jornada, quan els empleats reprenen la seva feina, però amb «falta de diligència deliberada», segons va denunciar el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar.