PDeCAT, ERC i En Comú avisen el Govern central que "no té legitimitat per alterar" el model d'escola catalana

Demanen la compareixença de Méndez de Vigo al Congrés per explicar la seva possible decisió

15.02.2018 | 18:59

ERC, el PDeCAT i En Comú han carregat aquest dijous contra el Govern espanyol pel seu anunci d'aprovar mesures sobre educació a Catalunya a l'empara del 155, doncs asseguren que l'Executiu "no té legitimitat per alterar" des de Moncloa el model "d'èxit" de l'escola catalana.

L'alarma ha saltat després que el secretari d'Estat d'Educació, Marcial Marón, hagi assegurat que en les properes setmanes prendran una decisió sobre la petició del col·lectiu Ames d'incloure en els impresos de preinscripció escolar una casella d'opció lingüística, perquè les famílies puguin triar entre educar en català o en castellà.

A més, el president de Societat Civil Catalana, José Rosiñol, ha assegurat aquest dijous que el cap de l'Executiu, Mariano Rajoy, li ha confirmat en una reunió mantinguda en el Palau de la Moncloa que el Ministeri d'Educació prendrà una decisió sobre la matrícula en els col·legis i instituts catalans i l'ús del castellà a les aules.

També la vicepresidenta de l'Executiu, Soraya Sáenz de Santamaría, confirmava als periodistes al Congrés que es prendrien mesures educatives pròximament.

El coordinador dels parlamentaris del PDeCAT, Jordi Xuclà, ha recordat a l'Executiu que "per governar es requereix legitimitat que donen els ciutadans amb el seu vot" i, al seu judici, el PP, amb quatre diputats al Parlament des del passat 21 de desembre, no la té.

"La majoria va més enllà dels setanta diputats del bloc sobiranista. Estic segur que a això se sumen En Comú i el PSC, tots persones que han defensat un model d'integració lingüística a Catalunya amb el català com a llengua vehicular", ha declarat el diputat.

ERC culpa també a Ciutadans

Xuclà ha cridat el PP que "sigui respectuós amb el marc competencial" i amb un model que "d'èxit" en la comunitat autònoma, com és el model d'escola catalana, que porta funcionant "40 anys" i li demana que deixi el futur nou Govern de la Generalitat, ser qui prengui decisions sobre aquesta matèria. "Això ens demostra la importància que es formi ja en nou Govern", ha puntualitzat.

Per a la diputada d'ERC Teresa Jordà, la proposta que ara es planteja el PP és una de les "pretensions" amb les quals va néixer Ciutadans a Catalunya: "carregar-se el model d'immersió lingüística" de la regió.

"Aquesta pretensió ha estat comprada pel PP", ha alertat Jordà, per qui l'Executiu està obrant "de mala fe" aprofitant el 155 i també "fent mal a Catalunya i als seus ciutadans".

"El 155 té segrestat el país. Quatre diputats estan decidint les seves polítiques", ha denunciat la representant del partit republicà, qui ha alertat que "la llengua no està en venda".

El portaveu d'Units Podem en matèria d'Educació, el diputat d'En Comú, Joan Mena, també ha destacat el nombre de diputats amb els quals el PP explica en el Parlament.

Al seu parer, una formació amb aquesta representació "no pot carregar-se els consensos majoritaris que avui té la societat catalana".

Una nova segregació educativa

"No se'ns escapa que aquest anunci s'inscriu dins de la guerra electoral que estan protagonitzant PP i Ciudadanos", ha apuntat Mena. "Sembla, definitivament, que les enquestes han embogit el PP", ha afegit.

Per això, des d'En Comú han registrat una petició de compareixença al Congrés del ministre d'Educació, Cultura i Esport, Íñigo Méndez de Vigo, a qui també traslladaran una pregunta sobre aquesta matèria en el proper Ple de la Cambra baixa.

De la mateixa manera, Mena s'ha posat a la disposició de la comunitat educativa a Catalunya per "fer un front comú" contra el que considera un "mecanisme d'introducció per la porta de darrere d'un element de segregació educativa".

"Pot ser que el PP no tingui bastant amb segregar a l'alumnat en funció del seu gènere, fins i tot amb diners públics", ha declarat Mena en roda de premsa.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook


Enllaços recomanats: Premis cinema