Un centenar de familiars de les víctimes de l'avió de Germanwings que es va estavellar als Alps francesos el 24 de març de 2015 han participat en un acte per commemorar el tercer aniversari de l'accident a l'exterior de la T2 de l'Aeroport del Prat. Els afectats han recordat els 150 passatgers i tripulants que van perdre la vida en el vol que anava de Barcelona a Düsseldorf, i que el copilot Andreas Lubitz va fer caure deliberadament.

"No estàvem preparats, perquè era impossible estar-ho", ha expressat Clara Martí, familiar d'una de les víctimes, que ha advertit que malgrat el pas del temps "la tristesa" els segueix acompanyant. Aquest mateix divendres, les famílies tenen previst iniciar un viatge cap a la zona on es va produir l'accident. Demà, quan farà just dos anys del sinistre, se celebrarà una cerimònia en record de les víctimes a la catedral de la ciutat de Dignes. Posteriorment es desplaçaran a La Vernet, el poble més proper al punt on es va estavellar l'aparell.

En un acte breu i solemne, on el principal protagonista ha estat el silenci, més d'un centenar de persones han recordat el tràgic succés. La commemoració ha arrencat amb un escuet discurs a càrrec d'una familiar de les víctimes, Clara Martí, que ha assegurat que malgrat que el temps passa "la tristesa" els segueix acompanyant.

"No sabem perquè va passar i potser mai ho sabrem, van marxar tranquil·lament sense esperar-ho nosaltres ens vam quedar i no entenem res, no estàvem preparats perquè era impossible estar-ho", ha apuntat Martí.

Aquesta mateixa tarda, les famílies tenen previst iniciar un viatge cap a la zona on es va produir l'accident. Demà, quan farà just dos anys del sinistre, se celebrarà una cerimònia en record de les víctimes a la catedral de la ciutat de Dignes. Posteriorment es desplaçaran a La Vernet, el poble més proper al punt on es va estavellar l'aparell. Finalment, el dissabte 25, les famílies retornaran a Barcelona per assistir a un concert a la sala d'actes de La Pedrera.

Litigi obert

Eduardo Ruiz, president de l’Associació d’Afectats pel Vol GWI 9525, ha recordat que el 80% de les famílies de les víctimes van cobrar una indemnització després d'haver tancat un acord amb la companyia aèria i les asseguradores per no dur el cas a la via judicial. Mentrestant, el 20% restant dels afectats sí que continua endavant amb el litigi judicial. Es tracta de sis famílies que el mes de març de l'any passat van presentar una demanda contra Germanwings i l'empresa mare, Lufthansa en considerar que la culpa no va ser tant sols del copilot i que Germanwings hauria d'haver-lo vigilat. "No és una demanda contra la companyia, és una demanda per la indemnització perquè no estaven d'acord", ha explicat Ruiz que diu que aquest grup manté un contenciós obert amb l'empresa.

Accident deliberat

Una cinquantena de les víctimes del trist succés vivien a Catalunya i 67 eren alemanyes. Entre elles, hi havia 16 estudiants d’intercanvi que havien passat uns dies amb alumnes d’un institut de Llinars del Vallès.

Tot i que inicialment es va apuntar a un accident, pocs dies després de la tragèdia la Fiscalia de Marsella va revelar que va ser el copilot qui havia fet caure l'avió deliberadament. Segons el fiscal, Andreas Lubitz, de 28 anys, va aprofitar un moment en què es va quedar sol dins la cabina per tancar-ne l'accés i impedir que ningú evités el descens de la nau.

Lubitz estava de baixa i en tractament psicològic, sense haver-ho comunicat a l'empresa, com va ratificar un informe de l'Oficina Francesa d'Investigació i Anàlisi per a la Seguretat de l'Aviació Civil (BEA). Aquest document va desvetllar que un metge havia demanat al copilot que es tractés en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de la tragèdia.