Lloret de Mar ja comença a fer olor de benzina. La setmana vinent es disputarà la 56a edició del ral·li Costa Brava, la prova més antiga de l'Estat. Enguany serà puntuable per a 21 competicions entre les que destaquen el campionat d'Europa de vehicles clàssics o els campionats d'Espanya i Catalunya d'asfalt.

Els ral·lis ja formen part del paisatge lloretenc com els hotels, la façana marítima o la riera. Quan s'acosta la prova tot comença a fer olor de benzina i el poble es prepara per a rebre l'esdeveniment. Els despatxos de l'Ajuntament, però, fan olor de cremat. Lloret dedica molts diners al ral·li, una forma més de promoció de la vila que dóna vida al poble i també als municipis per on passa, sense oblidar que hi ha carreteres tallades i que això pot comportar alguns problemes. Aquest any, però, de moment, no hi ha hagut ajudes supramunicipals i des del consistori s'ha advertit que la prova està en perill.

Fa mesos que hi ha reunions sense resposta i el govern local comença a estar cremat. Suposo que després de la tempesta arribarà la calma i es podran pactar formes de col·laboració. En cas contrari, en sentirem a parlar. No estem parlant d'una prova esportiva qualsevol. Al seu darrere té una gran història i molts anys d'experiència. En prop de sis dècades han passat per moments bons i dolents però el ral·li sempre s'ha celebrat.

Deixem Lloret de Mar, però continuem parlant de temes relacionats amb el món del motor. Diumenge passat Blanes va complir un any més amb el Vot de Vila. La trobada va ser l'ermita del Vilar i el tema de conversa, per on passarà el desdoblament de la Nacional-II? Quin impacte tindrà en aquest paratge? Aconseguirà Blanes modificar una decisió que ja sembla definitivament i decididament presa? Blanes vol que l'obra es faci a Tordera però tot indica que si no hi ha sorpreses de darrera hora, la carretera passarà pel paratge del Vilar, a 600 metres de l'ermita. Blanes tenia tres contenciosos i de moment, ja n'ha perdut dos.

Aquest és un tema que ha generat moltes polèmiques i divisions tot i que en alguns moments s'ha intentat treballar de manera conjunta i unitària. Els resultats, de moment, però, no han estat els desitjats. L'impacte real, malauradament no el podrem valorar fins que la carretera estigui feta i en aquell moment, si és molt important, ja serà massa tard.

Seguint parlant de motor però a un altre nivell. No cal oblidar que quan es circula per la Nacional, l'autopista o qualsevol carretera de les nostres comarques s'han de portar els cinturons de seguretat posats i tota la mainada ha d'anar amb els sistemes de retenció infantil adequats. De l'1 al 19 d'octubre, els Mossos d'Esquadra van fer 4.000 controls arreu del país i van sancionar, de mitjana, set persones cada hora. Comparat amb fa només uns anys, s'ha guanyat molt però aquestes xifres indiquen que encara hi ha molt camí per recórrer.

El més sorprenent és que encara es sancionen moltes persones que viatgen als seients del davant, quan fa molt temps que és obligatori portar el cinturó cordat. Al darrere, ara també és obligatori tot i que a moltes persones els costa assumir-ho. Com en molts temes, els primers en donar exemple són els més petits que en la majoria dels cassos pugen al cotxe i ràpidament es corden el seu particular cinturó.

El motor, com poden veure, forma part de les nostres vides encara que sigui des de vessants totalment diferents. Després, els metges no paren de recomanar que es faci exercici. Els ordinadors, les televisions i els cotxes, però, juguen en contra seva i de la salut de tots.