Fa quatre anys, l'hotel Carlemany de Girona va acollir les primeres jornades sobre aeroports regionals, una idea original del consultor aeronàutic blanenc Rafael Echevarne, que la Diputació de Girona, especialment el seu responsable de transport aeri, Salvador Montserrat, va veure amb molt d'interès i va fer seva organitzant unes sessions d'anàlisi del sector del transport aeri des del punt de vista dels aeroports "no troncals"

El 2005, l'evolució positiva i espectacular de l'aeroport de Vilobí estava sent tot un fenomen a Europa i altres gestors aeroportuaris, directius de companyies aèries i altres professionals del sector van ser convidats a conèixer de prop els motius d'aquest creixement tan engrescador pel sector i d'una altra banda compartir i explicar les seves experiències, ja fossin com operadors d'aeroport de tota Europa o companyies aèries, que també havien de plasmar la seva opinió sobre aquest boom, centrat en les aerolinies econòmiques.

Tot i el risc de ser les primeres que s'organitzaven, les jornades van ser tot un èxit i en finalitzar van aparèixer candidats a organitzar les segones, a Santander a l'any següent. L'any passat la ciutat de Santiago de Compostel·la va acollir les terceres jornades i aquest any el Consell Insular de Menorca va ser la seu de les quartes, que es van celebrar la setmana passada a la mateixa seu del Consell (a les Illes Balears, els Consells són l'equivalent a les diputacions a les províncies de la Península).

Les jornades van ser inaugurades per les autoritats locals del Govern de Balears, el Consell Menorquí i la Diputació de Girona, car el seu president acompanyat del seu cap de gabinet van viatjar a Maó per assistir-hi. Desprès dels clàssics discursos protocol·laris polítics, els ponents convidats van posar fil a l'agulla en un moment en què el sector no està per a gaires alegries.

Carlos Bertomeu, conseller delegat d'Air Nostrum, la companyia que vola amb franquícia d'Iberia en les seves rutes regionals, va dibuixar un panorama gens positiu pel que queda d'any i el 2009, qualificant-los d'exercicis "sinistres" per a l'aviació comercial. Bertomeu va expressar que tot i haver viscut diferents etapes negatives en els 14 anys d'existència de la seva empresa, cap estava sent tan greu com la crisi actual, on a una sobreoferta brutal de seients calia afegir uns costos més elevats per transportar passatgers. Una dada significativa és que no fa pas tant, els costos de combustible suposaven un 8% de les despeses d'una aerolínia, mentre que darrerament aquest percentatge havia pujat fins un 25%. En matèria aeroportuària, el directiu de la companyia valenciana va defensar l'existència d'aeroports regionals, car es el seu mercat natural i Air Nostrum té una especial sensibilitat vers aquests aeròdroms. De fet des de fa alguns anys sempre que s'ha obert un nou aeroport a Espanya, el vol d'estrena sempre ha anat a càrrec d'ells.

També va intervenir a les jornades Sergio Allard, director comercial de Spanair, que va explicar el procés de reestructuració de la companyia, que té caràcter d'urgent desprès del fatídic succés d'aquest estiu i que es reposiciona a Madrid y Barcelona com bases úniques, tancant les altres cinc que tenia fins el moment, inclosa Palma. Allard va reflexionar sobre la situació econòmica del sector tot dient: "Si un bitllet d'avió costa menys que un taxi a l'aeroport és que les coses no funcionen be". Manolo Panadero, responsable de relacions institucionals d'Air Europa i un veterà d'aquest món, va fer algunes reflexions en veu alta, com que les institucions estan ofegant el sector amb taxes massa elevades, cada cop hi ha menys marge de beneficis per la competència ferotge que ja ha arrossegat massa companyies i ha deixat en una situació molt delicada la majoria.

Per la seva banda, Alex Cruz, director general de clickair i futurible màxim directiu de la companyia que naixerà de la fusió d'aquesta amb Vueling (el nou president no serà executiu) es va mostrar conservador en el nou ajustament a la realitat econòmica i de necessitats de viatges aeris després d'una etapa que tots van coincidir, fou una mena de bogeria alada. Finalment Luis Fernández, executiu de màrqueting de Ryanair no va sortir del clàssic discurs de la compa?nyia irlandesa: en comptes de fer una anàlisi de la situació es va limitar a repetir el culebrot de l'estiu sobre les agències que venen els seus bitllets i que va ser una gran operació comercial i de màrqueting gratuïta, va incidir en que mai es cobren les taxes per sobrecost del carburant -l'única taxa que no imposen, car que per qualsevol altra cosa si cobren- i finalment, com sempre, garanteixen els preus mes competitius del mercat. Res de nou pel que fa a la companyia amb més presència a Girona.

Aeroports

Una de les taules rodones més interessants fou la relativa a aeroports privats o públics per de gestió privada, aquells que estan fora de la xarxa d'Aena. Si a les primeres jornades aquestes instal·lacions encara es veien com infraestructures llunyanes, ara es pot dir que tenen cara i ulls. Llevat dels responsables de Ciudad Real, que tenien la inauguració del seu camp dilluns passat -acte que finalment es va ajornar-, en les jornades hi van intervenir els responsables de l'aeroport de Castelló, el català Josep Maria García, el director del nou aeròdrom de Múrcia, promogut pel seu govern regional, Mariano Menor, i Jordi Candela executiu d'aeroports de Catalunya, fitxat fa poc per la Generalitat i que està fent una bona feina en l'equip que presideix Manel Nadal i dirigeix amb interessants idees i il·lusió Oriol Balaguer. Segons ells, el 2009 serà un any interessant i de canvi on finalment apareixerà una nova manera de gestionar aeroports, tot i que pel que fa a control aeri, l'únic proveïdor d'aquest servei continua sent la divisió de navegació aèria d'AENA, és a dir, que les torres de control continuaran en mans de l'ens estatal, mentre que el tema aeroportuari estarà gestionat per empreses privades a Castelló, Alguaire, Corvera i Ciudad Real quan estiguin funcionant. A les jornades també hi van assistir responsables de transport aeri de l'unió Europea, responsables de diferents comunitats autònomes (València, Catalunya, Balears) on va destacar especialment Joana Maria Amengual, directora general de transport aeri i marítim de les illes, que va explicar als assistents l'especial percepció i sensibilitat que hi ha a balears pel que fa a transports en un indret on el seu bon funcionament es fonamental i fins i tot es pot considerar quelcom psicològic.

Pel que fa l'íntima relació entre turisme i aviació, Iñaki Gaztelumendi, gerent de turisme de Santiago i un dels grans "cracks" espanyols del sector de la gestió turística, va donar una lliçó magistral de les sinergies entre el desenvolupament d'un aeroport i la seva zona d'influència, quan s'aconsegueix un equilibri entre aerolínies tradicionals i de baix cost i una oferta bona per a la gent que arriba per avió a un lloc determinat. Els dos dies de jornades es van cloure amb èxit i una bona assistència, que garanteixen la seva continuïtat en el temps com a fòrum per l'intercanvi d'idees, exposició de necessitats i punt de contacte entre proveïdors de serveis aeronàutics, responsables polítics, aeroportuaris i professionals d'aquest sector tan especial i delicat com es l'aviació.