L'alcalde, Antoni Vega, que fins ara mantenia una actitud crítica amb l'alta velocitat, ha canviat aquest dimarts el to del seu discurs. Ha ressaltat que el fet que el TAV absorbeixi els trànsits internacionals ha de ser 'una oportunitat per reposicionar Portbou' i evitar, per exemple, que s'hagin d'invertir quatre hores per anar de Girona a Perpinyà. El municipi també assegura que algunes mercaderies -com les perilloses- continuaran passant per la línia actual i insisteix que el seu complex ferroviari funciona al 50%.

Els municipis de Portbou i Cerbère han fet un front comú per demanar que l'arribada del TAV els serveixi per reposicionar-se dins el món ferroviari. Són conscients que l'alta velocitat absorbirà els trànsits de passatgers internacionals, i que l'ample de via europeu comportarà que hi hagi combois de mercaderies que deixin de passar per les seves plataformes ferroviàries.

Actualment, entre 350 i 400 persones de cada poble treballen al ferrocarril, i el sector representa el 65% dels ingressos econòmics dels dos municipis. Per això, tant l'alcalde de Portbou com el seu homòleg de Cerbère, Jean-Claude Portella, han demanat que l'arribada del TAV serveixi perquè s'aposti per impulsar el servei de rodalies.

'El TAV ens privarà dels grans recorreguts, però s'ha d'aprofitar per ser forts en els trajectes regionals', ha insistit Portella. Tant l'alcalde de Cerbère com el de Portbou, però, són conscients que això passa per incrementar les actuals freqüències de pas dels combois i, sobretot, permetre que el canvi de tren per anar a França es faci amb rapidesa.

Antoni Vega ha recordat que, actualment, només hi ha quatre trens de viatgers regulars que circulin en els dos sentits els 365 dies de l'any, 'tot i que també n'hi ha d'altres depenent del moment de l'any'. A més, l'alcalde de Portbou ha recordat que, per anar de Girona fins a Perpinyà en tren, es poden arribar a invertir quatre hores.

'La meva voluntat és proposar que arribi a circular un tren de rodalies cada mitja hora', ha declarat Vega. Amb aquesta idea, l'alcalde ha començat a parlar amb diferents municipis de l'Alt Empordà (com Roses i Llançà) per fer una proposta unitària i demanar que s'incrementi el pas de combois. 'Tenim clar que hem de deixar de ser internacionals en el transport de viatgers i passar a ser forts amb rodalies', ha insistit.

Especialitzar-se en mercaderies

Pel que fa al transport de mercaderies, els dos alcaldes han insistit que la línia del TAV no traurà trànsits. D'entrada, perquè hi haurà determinats carregaments (matèries perilloses, pesants o productes a granel com el gra) que no podran passar pel túnel del Pertús. I també perquè aquests combois van a una mitjana de 100 quilòmetres per hora, fet que lligat amb la velocitat dels trens del TAV limitarà els espais disponibles a la via de l'alta velocitat.

Per això, els dos pobles insisteixen que el transport de mercaderies 'hi ha feina per a tots', però cal programa-ho bé. 'La nostra pretensió és aconseguir reactivar les plataformes ferroviàries, que estan preparades i que actualment tracten a l'entorn del 50% de la capacitat total de les seves instal?lacions', ha declarat Antoni Vega.

Actualment, per cada plataforma passen uns 2 milions de tones netes de mercaderies per any. I la pretensió dels dos municipis és poder arribar fins als 6 ó 7 milions. Tant Portbou com Cerbère indiquen que cal 'reactivar' les seves plataformes ferroviàries, perquè seria 'una llàstima' tenir les instal?lacions i no usar-les. Recorden, però, que cal fer petites millores com construir nous magatzems i 'tenir garanties' perquè les càrregues de matèries perilloses estiguin protegides mentre es troben aturades als municipis.

Cimera internacional

Amb l'objectiu de debatre sobre aquests punts, els dos municipis han organitzat una cimera internacionals per als propers 18 i 19 de novembre. L'objectiu de la trobada és posar a debat el futur de les actuals estacions i conèixer quines perspectives plantegen la Generalitat, el govern de l'Estat i el francès per a aquestes infraestructures i, per tant, per al futur creixement econòmic i social dels dos municipis.

La cimera es farà a cavall entre els dos pobles i s'hi ha convidat representants de totes les administracions implicades, així com d'empreses privades del sector del ferrocarril i agents socials i econòmics. El programa inclou dues ponències centrals sobre el transport de mercaderies, i la compatibilitat entre les línies convencionals i l'alta velocitat, a més de taules rodones per al debat.