La posada en marxa de la línia del TAV Barcelona-Montpeller, prevista per al 2012, amenaça de deixar en un racó del mapa ferroviari les plataformes ferroviàries de Portbou i Cervera de la Marenda, que funcionen al 50% de la seva capacitat en el transport de mercaderies i on només hi arriben quatre trens al dia procedents de Barcelona.

Els ajuntaments dels dos municipis fronterers veuen amb preocupació el possible transvasament de l'activitat de les línies de tren convencional cap a la d'alta velocitat. Però ja han trobat l'antídot, que ahir van fer públic a Girona: impulsar un sistema ferroviari de rodalies que connecti Girona i Perpinyà, amb parades a les principals ciutats de l'Alt Empordà i la part francesa, i que redueixi sensiblement el temps que ara es triga per anar d'una ciutat a l'altra (que pot arribar a les 4 hores).

En aquest context, Antoni Vega, alcalde de Portbou pel PSC, veu el got mig ple i entén que l'arribada del TAV és "una oportunitat" per als dos municipis. L'alta velocitat, exposa, no s'ha d'entendre com un competidor del tren convencional, sinó com un sistema de transport complementari, d'àmbit internacional i centrat, bàsicament, en el transport de viatgers, "perquè només determinats tipus de mercaderies poden viatjar en TAV".

Vega defensa, per tant, que la línia convencional de Renfe es converteixi en una línia de rodalies entre Girona i Perpinyà, amb trens "cada mitja hora", i en un corredor de mercaderies amb vocació internacional. Tot això dins del context de l'Euroregió econòmica que impulsen governs autonòmics i regionals d'Espanya i França, entre ells el català.

Aquest plantejament, va precisar, ja està damunt la taula del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, de la mateixa manera que l'alcalde de Cervera de la Marenda, Jean-Claude Portella, ha fet les pertinents gestions amb les autoritats franceses.

Els dos alcaldes tenen clar que el futur dels dos pobles va intrínsecament lligat al ferrocarril, de manera que si aconsegueixen el compromís de les administracions i la implicació dels municipis que podrien beneficiar-se del servei, hauran fet un gran pas per reactivar les economies locals. Una dada: si Portbou veu potenciat el ferrocarril, pronostica Vega, fàcilment multiplicarà per dos el nombre de llocs de treball relacionats directament amb aquesta activitat, que ara dóna feina a uns 350 veïns.

A banda de potenciar el transport de viatgers, Portbou i Cervera de la Marenda volen impulsar el transport de mercaderies, aprofitant que la Generalitat projecta connectar l'estació fèrria de la frontera amb el centre logístic El Far-Vilamalla i que els peatges que TP Ferro, la concessionària del túnel del Pertús imposarà per a la circulació de trens per la galeria dels Pirineus, poden restar competitivitat al TAV (es parla d'uns 600 euros per tren). De tot això, juntament amb altres qüestions (transport de mercaderies perilloses, infraestructures logístiques), se'n parlarà a la Cimera Internacional Ferroviària que el 18 i 19 de novembre se celebrarà a Portbou i Cervera de la Marenda.