La construcció de l'eix ferroviari d'alta velocitat (TAV) que unirà França, Espanya i Portugal presenta una cooperació "totalment insuficient" entre els països, segons va afirmar ahir el coordinador del projecte, Etienne Davignon. Segons aquest excomissari europeu, encara que les estructures de coordinació dels països implicats mantenen una "relació favorable" no estan abordant les qüestions realment importants, com la manera de rendibilitzar els fons que ja s'han invertit en el projecte.

Davignon va presentar el seu tercer informe sobre la situació del projecte, que ha d'estar finalitzat el 2020 i que és un dels sis per als quals la Comissió Europea va designar un coordinador especial dels 30 considerats prioritaris. El desenvolupament del projecte afronta un problema tècnic essencial a causa del diferent ample de les vies a França i Espanya, una cosa que Davignon anima a solucionar en un temps "raonable" respectant "la coherència tècnica en la construcció de les infraestructures".

Decidir si el principal objectiu del projecte és el transport de mercaderies, com recolzen la Comissió Europea i el mateix coordinador, o el de passatgers, com interessa als països implicats, és també clau per assegurar un ?desenvolupament coherent. "Necessitem aconseguir cohesió entre l'objectiu global i les diferents accions nacionals", va assegurar. Així mateix, és important aconseguir un calendari per avançar, sobretot en les qüestions logístiques i evitar "seguir debatent principis de manera interminable". L'eix estudiat per Davignon té dos ramals; l'Atlàntic, que unirà Tours, Dax, Vitòria i Madrid (inclosa la "I basca"), i el Mediterrani, que enllaçarà Nimes, Perpinyà, Figueres, Barcelona i Madrid, amb un tram secundari cap a Porto i Lisboa. Dels trams previstos en el ramal Atlàntic, el que presenta majors dificultats és l'eix Dax-Vitòria-Bilbao, segons Davignon.

La complexitat d'aquesta part del projecte es deu al fet que travessa zones muntanyoses i de gran densitat de població, i que el nombre d'actors implicats -des dels diferents governs, fins a les companyies interessades i els gestors d'infraestructures- és "impressionant" per a un tram de menys de 200 quilòmetres.

El desenvolupament de l'eix Mediterrani està molt més avançat que el de l'Atlàntic i representa una verdadera oportunitat per al transport de mercaderies a través de llargues distàncies. No obstant això, les dificultats en matèria d'infraestructures faran impossible, com a mínim fins a 2013, satisfer la creixent demanda de transport ferroviari. El tram Perpinyà-Barcelona està molt avançat i es preveu que quedi acabat el febrer de 2009, no obstant això, el seu ús inicial es limitarà a la "recepció provisional" fins a 2012 per dificultats d'accés. La major part de l'eix Figueres-Barcelona ja està construïda, però els retards han estat considerables. No obstant això, va advertir que ja s'han pres solucions transitòries que haurien d'estar operatives entre 2010 i 2011. En definitiva, el principal problema del projecte és la falta d'enfocament global de conjunt, ja que sol examinar-se tram per tram, una cosa "insuficient", al seu judici.