L'arribada de les vegueries farà desaparèixer les diputacions provincials, i una llei s'encarregarà de fer la transició entre un ens i l'altre. A més, el conseller de Governació i Administracions Públiques, Jordi Ausàs (ERC), ha assenyalat que el Govern "no és favorable" a la creació de la nova vegueria de l'Alt Ter, ja que el consens polític actual consisteix a crear només set vegueries: Comarques Gironines, Àrea de Barcelona, Comarques Centrals, Terres de l'Ebre, Ponent, Alt Pirineu i Aran i Camp de Tarragona. Segons el conseller, per poder tirar endavant una llei d'aquestes característiques cal un "consens" sobre el tema, i aquest s'ha aconseguit al voltant del número set.

La creació de les noves vegueries depèn de la nova Llei de governs locals, que aglutinarà totes les lleis que fan referència al món local i servirà per ordenar-ne el funcionament.

Segons ha pogut saber Diari de Girona, aquesta llei anirà acompanyada d'una altra que servirà per fer una transició de les actuals diputacions als nous consells de vegueria, ja que està previst que les diputacions desapareguin amb la nova legislació. El procés de transició començarà a les Terres de l'Ebre.

L'aplicació de la nova llei afectarà quatre llei catalanes actuals: la municipal i de règim local; la de les diputacions; la comarcal i la llei per la qual s'estableixen i regulen actuacions públiques especials de Barcelona i les comarques compreses en la seva àrea d'influència. El contingut de totes aquestes lleis quedarà integrat en únic text legislatiu que permetrà definir un nou règim jurídic dels municipis, vegueries i la resta d'ens locals.

Tot i això, Ausàs precisa que el govern local no funciona de manera interna i aïllable, sinó que cal una relació fluïda amb l'Estat. Per això, defensa que hi hagi un acord amb el Govern central, per diferents motius: els canvis en els límits provincials han de ser aprovats per llei orgànica; que es pugui facilitar un règim electoral especial per a les vegueries i que sigui reconegut com a règim especial en la llei orgànica del règim electoral general i que el legislador estatal col·labori en el procés reorganitzador, per tal que aquest nou quedi "orfe" de suport financer.