Portbou i Cervera de la Marenda aposten perquè els governs d'ambdós països treballin per reactivar les plataformes ferroviàries perquè puguin triplicar el trànsit fins als 7 milions de tones l'any i permetin als dos municipis competir amb el tren d'alta velocitat (TAV) sense que això afecti les seves economies. Segons els municipis, les plataformes actualment són utilitzades només en un 50% de la seva capacitat. D'altra banda, busquen fer un front comú dels municipis de l'entorn per reclamar més trens diaris. L'arribada del TAV i el futur de les estacions es debatran en una cimera internacional amb representants dels dos països la setmana vinent a Portbou.

Des de fa mesos es reflexiona sobre el futur de l'actual línia ferroviària i també de Portbou, que centra la major part de la seva economia en el tren i el podria afectar la nova línia d'alta velocitat. Darrerament, però, els dos municipis fronterers, Portbou i Cervera, han optat per treballar conjuntament amb el propòsit d'impulsar les estacions ferroviàries en passatgers i mercaderies. Per això la setmana vinent han convidat representants de les administracions dels dos països, així com empreses privades del sector del ferrocarril, agents socials i econòmics dos dies de debats.

L'alcalde de Portbou, Antoni Vega (PSC), admet que ha canviat de postura i després d'una actitud crítica per l'efecte del TAV ara creu que el fet que aquest tren absorveixi el trànsit internacional ha de ser "una oportunitat per reposicionar Portbou" i evitar que s'hagin d'invertir quatre hores de Girona a Perpinyà. Respecte el tema dels passatgers, l'alcalde de Cervera, Jean-Claude Portella, considera que "el TAV ens privarà dels grans recorreguts, però s'ha d'aprofitar per ser forts en els trajectes regionals". Per aquest motiu creuen bàsic incrementar les freqüències del pas dels combois i, sobretot, permetre que el canvi de tren per anar a França es faci amb rapidesa. En aquest sentit la setmana passada el secretari per la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, es posicionava a favor d'incrementar les freqüències, però descartava crear un rodalies perquè ho considerava "exagerat". Portbou i Cervera buscaran, però, el suport dels pobles propers per fer un front comú a l'hora de demanar més trens. Segons Vega, "la meva voluntat és proposar que arribi a circular un tren de rodalies cada mitja hora" i amb aquest objectiu ha començat a parlar amb altres municipis. Per Vega, "tenim clar que hem de deixar de ser internacionals en el transport de viatgers i passar a ser forts amb rodalies".

Mercaderies perilloses

Una segona oportunitat és especialitzar-se en mercaderies. Parteixen de la base que part d'aquest transport no podrà circular per la futura via del TAV. És el cas de les matèries perilloses, pesades o productes a granel amb gra. Els combois van a una mitjana de 100 quilòmetres per hora, el que limitaria els espais disponibles a la via de l'alta velocitat. Per això, els dos pobles insisteixen que en mercaderies "hi ha feina per tots". La pretensió és reactivar les plataformes que creuen que tenen capacitat per incrementar el trànsit i que seria "una llàstima tenir les instal·lacions i no usar-les". Recorden que calen fer petites millores com construir nous magatzems i tenir garanties perquè les càrregues de matèries perilloses estiguin protegides mentre es troben aturades als municipis. L'objectiu és que dels 2 milions de tones l'any de mercaderies que actualment passen per les estacions s'arribi a la xifra dels 6 o 7 milions de tones.