La Universitat de Girona està investigant com utilitzar els residus vegetals que generen els biocombustibles per fabricar pasta de paper. L'objectiu del projecte és evitar que aquestes deixalles s'incinerin, tal com succeeix actualment, ja que d'aquesta manera es provoca una gran contaminació de CO2. En canvi, es pretén utilitzar aquests residus per fer-ne paper, tal com ja es fa actualment a la Xina.

El professor i reponsable del grup d'investigació del Laboratori d'Enginyeria Paperera i Materials Plomífers (Lepamap) de la Universitat de Girona, Pere Mutjé, va explicar a Catalunya Ràdio que actualment els residus es cremen o s'enterren, però davant la previsió que augmentin considerablement es vol reduir la seva contaminació i per això n'estan investigant el potencial per produir pasta de paper. En aquest sentit, Mutjé assenyala que "en vista a l'evolució que poden tenir alguns cultius agrícoles pel que fa a la generació de residus, com ara la colza o el blat de moro, de cara a la producció de biocombustibles tipus etanol o biodièsel, hi haurà un increment de les tones de residus que seran susceptibles de ser tractats per obtenir fibres". Això, indica Mutjé, pot tenir un valor afegit important per al sector primari.

En aquests moments, el reaprofitament d'aquests residus a la Unió Europea encara no s'ha comercialitzat i només es troba en fase d'investigació.

Segons va explicar Mutjé a Diari de Girona, el grup d'investigadors del Lepamap està compost per un equip d'entre 17 i 20 persones, que es dediquen a aquest i altres projectes. Es tracta d'una iniciativa que ha de durar 3 anys i de moment només fa nou mesos que hi estan treballant.

L'investigador, d'altra banda, va assegurar que les propietats dels papers fabricats amb aquest sistema seran pràcticament iguals a la resta, i es podran aplicar en els mateixos àmbits. Tot i que l'ús de biocombustible encara no està molt estès a l'Estat espanyol, Mutjé va avisar que les previsions són de creixement, especialment en l'ús del blat de moro, ja que la resta de cereals són atractius per a l'alimentació humana.

Tot i això, el consum d'aquest ?tipus de combustible encara es ?troba, de moment, lluny de països com el Brasil, on els vehicles poden funcionar amb la gasolina normal o el bioetanol. Aquí, va preveure Mutjé, es reflexionarà sobre la ?necessitat d'utilitzar aquest tipus de combustible davant l'irremeiable increment del preu del petroli.