Les obres de construció de la variant del tren convencional des de Vilamalla a Vilafant comencen a fer visible les primeres estructures enlairades per on s'espera que circulin trens el 2010. Es tracta de la primera fase de l'obra que acabarà abans de la futura estació intermodal. Pel que fa a la línia del TAV aquesta setmana ha obligat a desviar el trànsit de la N-260 a Vilafant en uns tres-cents metres. A la resta de la comarca continuen l'obertura de camins i aixecament d'estructures des de Vilademuls a Vilafant.

Els operaris treballen en terrenys al costat de la carretera de l'Escala entre el polígon de Vilamalla i abans de la cruïlla amb l'antiga N-II en les obres de la variant que desviaran els trens des de la via actual del tren convencional fins enllaçar-la amb la del TAV per tal que els trens d'alta velocitat puguin començar a circular per la línia Figueres-Perpinyà que TP Ferro té previst acabar l'any vinent. Segons tècnics municipals de Vilamalla que segueixen el desenvolupament de les obres al seu terme, s'està treballant en estructures diverses que han d'enlairar la nova via fèrria.

Les obres les està portant a terme Comsa i es van adjudicar per 32,3 milions d'euros. La variant tindrà una longitud de 4,5 quilòmetres fins a Vilafant on els trens d'alta velocitat que circulin per les vies del tren convencional (mentre no s'acaba el traçat definitiu) podran accedir amb un intercanviador al tram executat per TP Ferro.

El traçat de la variant que està en execució creuarà la riera d'Àlguema i el riu Manol. Posteriorment gira cap al nord per acostar-se al traçat d'alta velocitat i, a partir d'aquí, discorre en paral·lel amb la resta d'infraestructures viàries fins a la futura estació on hi haurà la connexió provisional entre dues línies perquè el TAV pugui passar per les vies del tren convencional fins al 2012, quan es preveu tenir enllestit el traçat del TAV Barcelona-Figueres. En l'obra que s'executa hi haurà un viaducte de 672 metres, dos passos superiors i cinc d'inferiors.

Una vegada connectada amb l'estació en una segona fase caldria resoldre el posterior enllaç sud, per tornar a connectar amb la via fèrria actual.

D'altra banda, continuen els treballs de la via del TAV en tot el tram de la comarca deixant visible amb l'obertura dels camins quin serà el futur traçat. A Vilafant, aquesta setmana s'ha desviat el trànsit de la N-260 per poder ?executar obres en aquest punt.

la variant ferroviària comença a fer-se realitat a l'entrada sud de Figueres.Una estructura de la futura variant després del polígon de Vilamalla.