La companyia ferroviària Renfe ha anunciat que quan entri en funcionament la línia d'alta velocitat per la Jonquera reduiran a la meitat el nombre de trens Talgo que actualment circulen per Portbou. Així ho va explicar el director general de llargs recorreguts de Renfe, Abelardo Carrillo, en declaracions a la cadena Ser i va assegurar que només hi circularan els que realitzen els recorreguts nocturns perquè tenen lliteres i no estan adaptats per circular amb l'alta velocitat.

En aquests moments, hi ha vuit trens Talgo que circulen pel municipi de Portbou, on realitzen el canvi de rodes per adaptar-se a la via d'ample ibèric europeu. La nova línia del TAV que es desviarà en direcció la Jonquera des de la variant sud del tren que ja s'està començant a construir permetrà a la companyia ferroviària que la meitat d'aquests combois de trànsit interncional d'anada o tornada de Montpeller a Cartagena i de Barcelona a Montepeller passin per la Jonquera. D'aquesta manera, Renfe assegura que, almenys de moment, no està previst que els quatre Talgo que es dirigeixen o tornen de París, Zurich i Milà deixin de circular per Portbou.

D'altra banda, des de la companyia ferroviària també han avançat que en els propers mesos renovaran els trens d'aquestes característiques que circulen per la línia convencional entre Barcelona i Portbou. I és que aquests combois, anomenats Talgo 3, tenen més de quaranta anys d'antiguitat i la companyia ha decidit renovar-ne la flota. Els models de Talgo 3 són els històrics combois de color vermell que continuaran utilitzant aquesta línia ferroviària.

La variant sud del TAV

L'enllaç dels trens convencionals a través de la variant del sud de Figueres ja ha començat a aixecar la seva estructura, que s'ha d'acabar al 2010 per tal que els trens d'alta velocitat puguin començar a circular per la línia Figueres-Perpinyà que TP Ferro té previst enllestir l'any vinent. Es tracta de la primera fase de l'obra que acabarà abans que la futura estació intermodal a Vilafant.

La variant sud del tren convencional permetrà que els combois de l'alta velocitat arribin a França l'any 2010, mentre l'Estat acabi d'executar la construcció de la via per al TAV entre Barcelona i Figueres. Aquest tram no es preveu posar en servei completament fins l'any 2012. Així, l'Estat s'evitarà pagar les indemnitzacions a la concessionària TP Ferro que té previst tenir acabat el tram en el termini previst l'any vinent.