El sindicat UGT ha denunciat davant Aviació Civil una sèrie d'irregularitats que afecten la seguretat de les operacions de proveïment de combustible als avions de l'aeroport de Girona. El sindicat assenyala en un comunicat difós ahir que els fets denunciats van des de l'incompliment de normes obligatòries, a la falta de recursos i la recent modificació del procediment que regula les mesures de seguretat per a la càrrega de combustibles d'aviació.

La denúncia va ser presentada el dia 13 d'octubre a la Delegació del Govern a Catalunya, acompanyada d'un informe exhaustiu de la situació i diversos incidents ocorreguts a la zona de moviments de l'aeroport.

Segons UGT, els factors de risc derivats de la càrrega de querosè amb cisternes a peu d'avió i la presència de passatgers a bord han crescut a causa de l'espectacular augment de les operacions, els canvis en la configuració de la plataforma i sobretot per la intensitat i simultaneïtat amb què es realitzen les tasques d'assistència en terra, generalment en només 25 minuts d'escala.

A pesar de l'establiment de mesures preventives per mitigar els riscos d'aquesta manipulació, consistents en l'activació d'alertes i el posicionament d'una dotació de bombers en la plataforma, cada vegada que dos avions o més coincideixen en la càrrega de combustible, en la pràctica, sovint es detecten deficiències importants que impedeixen fer efectiu el procediment de seguretat establert.

D'una altra banda, UGT assenyala en el comunicat que el nombre d'operacions simultànies estava limitat a un màxim de tres avions, però la modificació implantada per part de la Direcció de l'Aeroport el 19 d'agost ha comportat la supressió d'aquest màxim. A més, també ha modificat l'obligació de situar un vehicle de bombers prop de les aeronaus per controlar visualment els processos de càrrega de querosè amb passatge a bord i poder intervenir en cas d'un abocament, risc d'incendi o explosió.

UGT també ha denunciat la dràstica reducció de les tasques de control i supervisió del procediment i deficiències en vehicles. El sindicat ha acusat la direcció de l'aeroport de Girona de no vetllar pel compliment efectiu de normes de seguretat establertes en l'àmbit estatal i internacional.

Aena, per la seva banda, va negar que totes les acusacions i va assegurar que l'aeroport de Girona compleix totes les mesures de seguretat establertes i no existeix absolutament cap risc. Pels representants d'Aena, la denúncia d'UGT "implica desconeixement" de com ha de ser el funcionament d'un aeroport. En aquest sentit, no van negar que es produeixi la càrrega simultània de combustible a diversos avions a l'hora, però van precisar que així ho permet la normativa europea, mentre hi hagi un camió de bombers en estat d'alerta en la plataforma.