ERC de Roses proposa la creació d'un tren lleuger fins a Vilamalla per poder connectar aquesta zona de la costa amb Figueres i la futura estació intermodal de tren de Vilafant. La proposta s'ha plantejat en les al·legacions al Pla director del sistema urbà de Figueres, on també es recull la necessitat de millorar connexions amb les principals carreteres. Per a ERC, amb el Pla Director queda clar un "menyspreu" per aquesta part de la comarca perquè se situen totes les infraestructures a l'oest de Figueres, quan el creixement de població i el turisme se situa a l'est.

"El creixement dels equipaments de la ciutat de Figueres, amb serveis i infraestructures bàsiques com la N-II, l'AP-7 i els sistemes ferroviaris se situen cap a l'oest", expliquen des d'ERC. I això és el que més preocupa els republicans, en recordar que actualment ja s'hi situen edificis com l'hospital o els jutjats, que han de donar servei a la resta de la comarca. És un "menyspreu", per a ERC, perquè "tant l'actual densitat com el previsible creixement de població se situen a l'est", on hi ha municipis com Roses, Castelló, Llançà i l'Escala, amb un gran nombre de residents i molts turistes. Pels republicans, el Pla director del sistema urbà de Figueres "no té prou en compte les poblacions de la costa per a les quals les connexions i accessos als seus municipis són vitals per mantenir i poder oferir uns millors serveis als turistes".

Per tot això, han decidit presentar al·legacions al pla plantejant una millora en les connexions. La primera proposta es refereix a les connexions ferroviàries. Segons ERC, l'enllaç de Roses amb l'estació ferroviària milloraria si es creés un tren lleuguer que arribés fins a un punt concret de la C-31, al Far o Vilamalla, que pogués estar connectat més endavant també amb l'Escala. Des d'aquí es facilitaria l'accés a Roses i a la nova estació de Figueres. També plantegen una connexió des de Roses a Vilajuïga, on hi ha una estació de tren, i des d'aquí arribar fins a Figueres amb el traçat existent.

Pel que fa al sistema viari, demanen una connexió a l'AP-7 a la part nord, abans d'entrar a Figueres, i una conexió de carreteres al sud. Es tractaria, segons exposen, d'un enllaç amb la N-II -o la futura autovia- i l'AP-7, propera a Vilamalla i seguint el camí vell de Castelló fins a Fortià. Des d'aquí, seguiria la carretera Gi-6213 fins enllaçar amb la C-260 a Roses.

El Pla del sistema urbà de Figueres, que encara s'està tramitant, ha rebut nombroses al·legacions. Des de la plataforma Salvem l'Empordà han iniciat una campanya per informar la població perquè consideren que el pla contempla un creixement desmesurat.