Les societats de caçadors han rebut aquesta temporada una seixantena de demandes judicials per accidents de trànsit, gairebé el doble que l'any passat, segons el president de la Federació de Caça de Girona, Carles Dilmé. Aquest augment es deu, segons ell, a la minoria de sentències que s'han dictat en contra dels caçadors per la responsabilitat sobre l'estat dels terrenys de caça que recull la llei de trànsit que regula aquest tipus d'accidents. Dilmé va dir que el fet que les persones que han guanyat aquests plets n'hagin obtingut un benefici ha motivat les víctimes d'accidents a interposar més demandes. Per aquest motiu, les pòlisses d'algunes societats han ?pujat de preu entre un 300 i un 800%.

"Aquestes demandes ens estan perjudicant una barbaritat", va explicar Dilmé. Segons ell, han provocat que pòlisses d'assegurances d'algunes societats de caçadors hagin augmentat des d'un 300 fins a un 800%. Aquest fet provoca que 22 societats cinegètiques estiguin en "risc greu" de no poder pagar aquestes quantitats i, segons Dilmé, es podrien trobar que l'any que ve cap companyia les volgués assegurar.

Dilmé va assegurar que el fet d'haver passat de rebre al voltant de 35 demandes l'any passat a gairebé doblar aquesta xifra "està agreujant" la feina dels caçadors. "Normalment les guanyem quasi totes perquè la llei ens va a favor", va explicar Dilmé. No obstant això, va dir que el fet que perdin una minoria d'aquests casos -"entre cinc i set l'any"- ha motivat les víctimes d'accidents -que, segons ell, enguany s'han reduït- a interposar més demandes. I aquests plets, encara que els acabin guanyant, suposen unes despeses a les companyies asseguradores que repercuteixen, segons Dilmé, en el preu de les pòlisses.

El juliol del 2005 van modificar la llei de trànsit que atribuïa la responsabilitat d'aquest tipus d'accident. Abans, requeia tota sobre els caçadors. A partir d'aquesta data, només se'ls considera responsables si l'accident passa mentre estan caçant i els senglars envaeixen la via a causa de la seva activitat. Aquest fet va reduir molt les primes de les assegurances. Tot i això, arran d'aquest últim fenomen, les que inclouen la responsabilitat per accidents han tornat a pujar, segons va comentar Dilmé. Malgrat això, va afegir el president de la Federació de Caça de Girona, la llei preveu que els caçadors puguin ser multats com a responsables dels accidents a causa del mal estat del terreny dels vedats de caça. I, de fet, és la causa per la qual han perdut la minoria de demandes a què ha fet referència. No obstant això, considera que aquesta responsabilitat és molt "ambígua" perquè ell entén que tenen totes les zones de caça adequadament conservades. Dilmé també va destacar la voluntat de les societats de caçadors de reduir els accidents. "Demanem passos de fauna, posem barreres d'olors i fem batudes per dany", va assegurar.

A banda dels accidents de trànsit, també va fer referència a un cas en què un porc senglar va envestir un gos que un home estava passejant, i a un altre en què un animal va entrar en una granja, es va menjar diverses gallines i va atacar el propietari. Tots dos casos s'han produït aquesta temporada. Dilmé també va incidir en la necessitat de tenir una especial precaució als ?veïns d'urbanitzacions que donen menjar als senglars. En aquest sentit, el president de la Federació va posar de relleu que són animals "salvatges" i no "domèstics".

Pals reflectors a les vies

Carles Dilmé ha explicat que la ?Federació de Caça de Girona ?encara no disposa d'autorització per col·locar pals reflectors per ?impedir que els senglars envaeixin les carreteres i, d'aquesta manera, evitar els accidents. Els caçadors van proposar fa dos anys aquesta alternativa als pals d'olor que ?s'utilitzen actualment. Tot i això, ?Dilmé ha explicat que no han rebut el vistiplau de les administracions.