Girona i Barcelona estaran força més ben comunicades en el termini de quatre anys, segons projecta el Govern de la Generalitat: 24 trens regionals, 12 per sentit, uniran diàriament les dues ciutats a una velocitat màxima de 220 quilòmetres per hora aprofitant la infraestructura de la nova línia del TAV. Una infraestructura que també servirà per enllaçar la capital de la demarcació amb Figueres en 12 minuts, amb una freqüència de 20 viatges diaris, 10 d'anada i 10 de tornada. Aquestes, sumades a la creació de dues noves línies de rodalies que passaran per les parades que hi ha entre Figueres i Maçanet, són les principals novetats en l'àmbit ferroviari que preveu el Pla de Transports de Viatgers 2008-2012, que el Govern català va aprovar ahir, i que també projecta canvis i ampliacions en el servei d'autobusos.

Segons va explicar el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, el pla destinarà fins al 2012 un total de 840 milions d'euros a la millora de l'oferta de transport públic per carretera i ferroviari interurbà de tot Catalunya. Això sí, bona part del que projecta està subjecte al desenvolupament d'infraestructures ja previstes, com el mateix TAV, i el que fa referència al servei ferroviari està condicionat al traspàs de competències dels serveis de rodalies i de regionals gestionats per Renfe.

Segons això últim, el pla preveu que Barcelona i Girona quedin unides cada dia amb dotze viatges d'anada i dotze de tornada amb trens regionals d'alta velocitat, com els que Renfe ja està utilitzant en algunes rutes. Aquests trens , alguns dels quals és probable que parin a l'Aeroport Girona-Costa Brava, formaran part de quatre línies diferents, que més avall de Barcelona enllaçaran amb Lleida, Tortosa o Tarragona. Tres d'aquestes quatre línies arribaran també fins a Figueres, des d'on es podrà viatjar cap a Girona, i viceversa, en només dotze minuts vint vegades cada dia.

Segons van aclarir ahir des del PTOP, això no suposarà l'eliminació dels actuals trens de rodalies convencionals, però per la via en què aquests viatgen, i tal com es va avançar fa unes setmanes amb la presentació del Pla Director del Sistema Urbà de Girona, hi circularan els rodalies de la demarcació.

Serà en dues línies paral·leles. Una anirà des de Figueres fins a Riudellots, i l'altra des de Flaçà fins a Maçanet-Massanes. Pel que fa a la freqüència en aquestes dues línies, el pla preveu un viatge per hora entre Flaçà i Figueres, i dos en hores punta; dos viatges cada hora entre Riudellots i Flaçà, on en hores punta hi passaran quatre trens, i un viatge cada hora entre Maçanet i Riudellots, freqüència que es duplicarà en hores punta.

Alhora, el Govern vol implantar un nou esquema de serveis de rodalies, que inclou, en el que fa referència a Girona, una reestructuració de la línia de la costa entre Sant Vicenç de Calders i Maçanet i de la línia de l'interior entre els mateixos punts.

Autobusos

Pel que fa al servei de transport públic interurbà per carretera, el pla projecta a les comarques gironines tres noves connexions directes d'autobús entre Girona i les ciutats de Barcelona, Banyoles i Figueres, i el reforçament de la connexió entre Olot i Girona que, va indicar el PTOP, ja s'ha començat a implantar.

A banda d'aquests serveis directes, es crearan noves connexions semidirectes en els trajectes Ripoll-Olot-Girona, Olot-Barcelona per Bracons i Olot-Vic per Bracons. També s'unirà Puigcerdà amb la Seu d'Urgell i Barcelona. Un altre objectiu és crear un nou carril bus a la Selva marítima, concretament entre Blanes i Lloret.

Tot unit i integració tarifària

Amb tot, la Generalitat vol tractar de forma unitària la xarxa de trens i la d'autobusos, coordinant serveis, horaris i freqüències, i potenciant intercanviadors que facilitin els transbordaments, amb una distància recomanada de 100 metres entre parada de bus i estació de tren, i no superior a 300 en cap cas.

En aquest sentit, el pla recull la necessitat de continuar la tasca per estendre el sistema tarifari integrat de transport públic iniciat el 2001 per l'Autoritat del Transport Metropolità a l'àrea de Barcelona i que al llarg del 2008 s'ha anat implantant a les àrees de Lleida, Girona i el Camp de Tarragona.