Una quarantena de tractors han participat aquest dissabte en una marxa lenta amb sortida de Gualta (Baix Empordà) i arribada a Ullà per demanar un nou traçat de la variant de Torroella de Montgrí de la C-31 que no afecti tant les explotacions agrícoles d'aquesta zona del Baix Ter. «Cap de les dues opcions que ara hi ha sobre la taula és bona i per això demanem una tercera alternativa més integrada al territori, que aprofiti el màxim possible els traçats de carretera existents, que es mantingui a la mateixa cota que la resta del sòl i que eviti el pas per sòls de protecció especial definits pel propi Pla Territorial de l'Empordà», ha enumerat el coordinador nacional de la Unió de Pagesos, Joan Caball.

Segons Caball, la variant de Torroella de Montgrí en les seves dues alternatives proposades afecta greument zones d'alt valor agrícola -sobretot en el cas de l'alternativa 1, l'escollida com a preferent pel DPTOP en l'estudi informatiu-. «Afecta uns terrenys de Gualta i Ullà on totes les finques disposen de sistema de regadiu i on abunden les plantacions de fruiters, moltes d'elles amb inversions d'alt cost per modernitzar-se i adaptar-se a les últimes innovacions com les malles antipedregada», ha continuat el coordinador nacional de la Unió de Pagesos, que també ha criticat el desmesurat consum d'espai de les dues actuals alternatives del projecte de variant de Torroella, que farà uns 7,8 quilòmetres i costarà prop de 49 MEUR.

«A més, es preveuen alçades de fins a 12 metres que transformaran irreversiblement un territori amb gran valor paisatgístic», ha assenyalat Caball. «Una gran contradicció que a menys d'un quilòmetre, i quasi en el mateix terme municipal, s'aposti per preservar l'espai agrícola incloent-lo dintre el futur Parc Natural del Montgrí, Illes Medes i Baix Ter, i aquí no tinguin manies a l'hora de destruir-lo», ha criticat el representant d'Unió, que ha reiterat en la necessitat de trobar un tercer traçat alternatiu a la variant de Torroella de Montgrí. «Hi ha un munt de pagesia afectada i s'ha de replantejar el projecte. No es pot crear una via ràpida perquè creiem que això no és la ronda de Barcelona», ha manifestat.

Per tot plegat, Unió de Pagesos reclama que el nou traçat ha de minimitzar la partició de finques i hauria d'aprofitar al màxim els traçats de carreteres existents actualment i d'infraestructures menors, com ara antics camins i antics regs en desús. Com a exemple de la «manca de previsió» en aquest sentit, el sindicat considera absurd i inacceptable que el traçat previst a l'alternativa 1 al terme municipal de Gualta, en comptes d'aprofitar el tram inicial de la carretera de Serra de Daró, es projecta de forma inexplicable un traçat paral·lel a pocs metres. Així mateix, reclamen que la via no talli els accessos al camps de conreu i pugui ésser utilitzada per tractors.

«Les carreteres s'han de millorar però plantejar aquest tram així és una altra ficada de pota», ha puntualitzat el coordinador nacional d'Unió de Pagesos. Segons Caball, dos del municipis afectats com són Fontanilles i Gualta donen suport a les tesis de la pagesia de buscar un tercer traçat amb menys afectació de les explotacions agrícoles. «Ullà també s'ha mostrat disposat a parlar i l'únic que no estava disposat a buscar una alternativa és Torroella de Montgrí, i és precisament qui no té afectat cap metre quadrat del seu terreny», ha lamentat el coordinador d'Unió de Pagesos. «Nosaltres no diem per on ha de passar la carretera sinó que l'únic que demanem és que sigui permeable i s'integri al territori», ha finalitzat Caball.