La Cambra de Comerç de Palamós reivindica que el port d'aquest municipi, que ha esdevingut un punt de referència al Mediterrani pel que fa a escales de creuers i en trànsit de mercaderies queda només per darrere de Barcelona i Tarragona, sigui considerat com una frontera exterior de la Unió Europea. D'aquesta manera, expliquen des d'aquest organisme palamosí, hi podrien fer escala creuers noliejats en països no comunitaris. Aquesta opinió sobre el tractament que ha de rebre el port de Palamós a nivell d'estrangeria la comparteix la Confederació Espanyola de Policia (CEP), el segon sindicat en importància dins el cos de Policia Nacional. Allà on els empresaris veuen una possibilitat de fer negoci, els policies hi veuen la manera de solucionar un conflicte: aquest port, sense control d'estrangeria, acabarà essent un colador d'immigació il·legal, segons aquesta força sindical.

La reivindicació no és nova. Una proposta no de llei aprovada el 2005 al Congrés dels Diputats ja instava a "elaborar els estudis i projectes tècnics pertinents" per tal de convertir aquest lloc de pas en frontera Schengen, o sigui, una frontera exterior de la Unió Europea on els ciutadans dels països no adherits a l'acord Schengen -que atorga llibertat de moviments per als països membres: tots els de la UE excepte Irlanda, la Gran Bretanya, Bulgària i Romania- siguin sotmesos a controls de passaport. Ara per ara, l'única frontera Schengen o exterior de Girona és l'aeroport. La barrera per on passen els passatgers acabats d'aterrar té el mateix estatus legal i jurídic que la frontera entre Espanya i el Marroc per aquells que no són ciutadans de l'espai Schengen. La frontera amb França, per contra, és una frontera interior. Els ports de Barcelona i Tarragona tenen l'estatus de frontera Schengen. El CEP reclama aquesta consideració també per a Palamós i un destacament d'almenys 12 agents.

A més, segons el president de la Cambra de Comerç de Palamós, Xavier Ribera, ara aquesta mesura té més importància que mai. El port de Palamós és el tercer de Catalunya i enguany hi hauran passat uns 35.000 passatgers en acabar la temporada de creuers. Ara per ara, quan hi arriba un vaixell no comunitari, si els passatgers volen baixar a terra s'ha d'avisar la Policia Nacional perquè hi enviï expressament un equip que en revisi la documentació. La qualificació de frontera exterior significaria destacar-hi un emplaçament permanent d'estrangeria i poder gestionar "l'arribada de vaixells que necessitessin desembarcar o embarcar passatgers al port, cosa que ara per ara és extremadament difícil perquè no disposem dels serveis adients", va explicar Ribera a Cadena Ser.

Immigració i droga

Per la seva banda, el sindicat CEP alerta també que cal convertir Palamós en un dels límits exteriors de la UE i posar-hi un control fix del cos de Policia Nacional. El secretari general del sindicat a Catalunya, Sebastián Hernández, alerta que molts velers es poden convertir en transport d'immigració il·legal i fins i tot de droga: la presència fixa de la Policia Nacional minimitzaria aquest risc. "Es podria denominar com a colador. Potser ja està passant. També cal ser sensats ja que no és l'únic lloc per on passa immigració il·legal i estupefaents", explica l'agent.