Lloret no pot esperar més temps la remodelació del passeig marítim i s'afanyarà a transformar-lo abans de Setmana Santa per reduir-ne el trànsit i donar prioritat als vianants, així com als ciutadans, visitants i turistes que optin per usar el transport públic. L'alcalde de la població, Xavier Crespo (CiU), va explicar ahir el projecte de pacificació que el govern (CiU, PP) ha ideat per a aquesta zona i que consistirà en la construcció d'un doble carril esport al costat del mar, la creació de zones de càrrega i descàrrega que podran usar tant comerciants com veïns, l'habilitació de nous aparcaments per a bicicletes i motos, la reserva de sòl per a hotels i taxis, així com per a busos de transport públic, la supressió del doble sentit de circulació per als vehicles i la permissió d'instal·lar terrasses als establiments de restauració que hi ha a primera línia de mar.

El govern preveu iniciar les obres aquesta tardor amb la remodelació de la rotonda de l'avinguda Just Marlès que enllaça amb el passeig marítim i el carrer Josep Tarradellas. La proposta passa per crear una glorieta que permeti als cotxes que circulin per la rambla Romà Barnes fer-ne ús per tal de poder enfilar pel carrer Tarradellas de forma directa. Posteriorment, el govern eliminarà les plaçes d'aparcament del passeig marítim situades a la banda de la platja i construirà el doble carril d'esport perquè sigui usat per peatons, ciclistes, patinadors, practicants de la marxa nòrdica i altres usuaris. Això provocarà que els vehicles tan sols puguin circular pel passeig de Cinto Verdaguer en direcció Tossa.

Els veïns de la part interior d'aquest passeig i la rambla Romà Barnes temen que això suposi un increment de trànsit per aquests carrers més estrets amb el consegüent augment de soroll fruit del brugit constant dels motors. També es pregunten si el permís d'instal·lar noves terrasses no contribuirà a augmentar l'enrenou al llarg de les nits d'estiu, en ser un reclam per als ciutadans, turistes i visitants que solen disfrutar l'oci nocturn que ofereix la vila.

El regidor de Medi Ambient i Mobilitat, Ignasi Riera (CiU), apunta que si bé és cert que al principi aquestes vies experimentaran un lleuger augment de trànsit rodat, aquest anirà disminuïnt al llarg dels mesos per la lentitud que suposarà circular per aquesta zona en la qual resulta habitual haver de parar per cedir pas als peatons que circulen amunt i avall al llarg del dia.

Sobre les terrasses, Riera manifesta que es potenciarà que siguin diürnes, doncs se'ls concedirà a bars, restaurants i gelateries. "L'ambient nocturn ja hi és a Just Marlès", afegeix. En canvi, Crespo va més enllà i avisa que, al final, qui dóna el permís per la instal·lació de terrasses és la Direcció General de Costes. Aprofita també per apuntar, a mode d'exemple, que les ubicades damunt la terra batuda del passeig de Cinto Verdaguer "no han suposat crítiques per part dels veïns".

Canvi d'hàbits

"Hem de tendir a l'ús del transport públic", esbossa Crespo. I és que l'alcalde vincula el projecte de remodelació dels passeigs a la "sensibilització sobre una nova mobilitat urbana" que posi l'èmfasi en el valor "de la bellesa paisatgística" i en la facilitació dels desplaçament als vianants i als usuaris de transport col·lectiu. En aquest sentit, recorda que Lloret disposa d'una gran quantitat d'aparcaments disuassoris al voltant del municpi que sumen un total de 1.710 places públiques per a cotxes que tenen la primera hora gratuïta del 15 de setembre al 15 de juny, i 176 places per a busos. A aquestes es podran afegir, quan s'acabin, les 500 plaçes d'aparcament del Casino Costa Brava i les més de 400 que es crearàn a l'antiga plaça de braus. A més, Crespo ha anunciat que l'enderroc de l'antic hotel Aurora comportarà un nou volum d'espai per aparcar.

Façana marítima

L'Ajuntament està treballant des de l'any 2000 per l'ordenament de la façana marítima, però la lentitud en l'execució del projecte, que depèn dels permisos de la Direcció General de Costes, ha dut l'equip de govern a no poder desenvolupar la remodelació del passeig marítim de forma simultània a l'homogeneïtzació dels edificis per tal de minimitzar-ne les dissonàncies en qüestió d'alçada i aspecte.

Carretera segregada

Resulta evident que la modificació del passeig marítim contribuirà a un augment del trànsit a la carretera d'accés a la Costa Brava, cosa que comportarà les habituals retencions dels estius i alguns caps de setmana. Tot i això, l'alcalde confia que un cop finalitzada la perllongació de la C-32 en forma de carretera segregada el trànsit es reduirà considerablement. Crespo ha avançat que serà aleshores quan la carretera d'accés a la Costa Brava perdi un dels tres carrils que ara té amb l'eixamplament de les voreres per tal que la via passi a ser "un carrer més de Lloret".

D'altra banda, el batlle es compromet a fer pressió, juntament amb Blanes i Tossa, perquè la Generalitat inclogui en els seus pressupostos una partida econòmica per desenvolupar el túnel que s'ha de construir en el tram de les Alegries a Canyelles.