El PSC gironí va reconèixer ahir que el desdoblament de la N-II "no va bé" i va assumir com a seves les queixes de la ciutadania per la lentitud de les obres en aquesta carretera, de vital importància pels desplaçaments diaris de milers de gironins. Per això, els diputats socialistes al Congrés es van comprometre a unir esforços amb la Generalitat per aconseguir que Foment solucioni "els problemes de gestió" que han endarrerit els treballs al sud de Girona i doti amb més diners les partides pel desdoblament de la zona nord, a partir de Medinyà.

La diputada Montse Palma va ser ahir molt clara: "Hi ha un problema amb el ritme d'execució de la N-II". I és que els pressupostos de l'Estat només destinen una partida ambiciosa per al tram Sils-Caldes, que rebrà 16 milions d'euros. Per a la resta de carretera, les aportacions previstes són, en molts casos, simbòliques. Per a Palma, el problema del tram sud és bàsicament de gestió, ja que obres que ja estaven en execució, com el recorregut Sils-Maçanet, es van aturar per problemes amb l'adjudicatària. En canvi, per la zona nord, és a dir, de Medinyà fins la frontera, considera que s'hi haurien de destinar més recursos per accelerar les obres. "Tots els projectes estan fets, a diferència del que passava l'any 2004, de manera que si hi ha el recursos adequats l'execució podria anar a un ritme molt més elevat", va indicar Palma.

Per tal de millorar la situació, la diputada va assegurar que treballaran colze a colze amb la Generalitat per intercedir davant de Foment i aconseguir que el desdoblament s'acceleri. Per començar, ja va avançar que presentaran esmenes per aconseguir més recursos per al tram nord, així com el Tordera-Maçanet.

Però tot i que es van comprometre a intercedir per accelerar els treballs, cap dels tres diputats es va atrevir a posar una data de finalització del desdoblament: "Ara, el que ens preocupa és desencallar els problemes", va afirmar Palma.

Més enllà de la N-II, tant Palma com els altres dos diputats, Àlex Sáez i Juli Fernández, es van mostrar satisfets amb el pressupost de l'Estat per Girona. En aquest sentit, Palma va recordar que la N-II no representa tota la inversió de l'Estat, i va indicar que inversions com el tren d'alta velocitat i l'aeroport sí que s'han executat en els terminis establerts.

Tots tres van reconèixer que l'actual situació econòmica és complicada, però tot i això, Palma va assegurar que els 642 milions d'euros que rebrà Girona durant el 2010 són "el nivell d'inversió més elevat que ha tingut mai". De la mateixa manera, va dir que han estat el govern socialista qui ha tirat endavant el tren d'alta velocitat, al qual continua destinant 400 milions d'euros, i que el Fons Estatal d'Inversió Local ha portat durant aquest any 120 milions d'euros a Girona. També va recordar que l'aplicació de la disposició adicional tercera de l'Estatut permetrà fer més inversions a Catalunya.

Sáez, per la seva banda, va indicar que la gran inversió en cultura seran els sis milions per al Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols, i va dir que esperen incorporar 90.000 euros per al festival Temporada Alta. També va destacar la rehabilitació de Sant Domènec i les partides per a l'arxiu i la biblioteca provincial.

Per a CiU, els pressupostos de l'Estat "fonen" les inversions per Girona i els socialistes han "maquillat" els números gràcies al fet d'imputar partides a l'empresa pública Seittsa. Segons va denunciar el diputat Jordi Xuclà, moltes de les partides que l'any passat es van imputar a Seittsa no es van acabar executant, de manera que enguany s'hi han tornat a col·locar i és això el que fa créixer el volum dels pressupostos. En canvi, segons els seus càlculs, les inversions en infraestructures han experimentat una important davallada: un 28,7% menys en carreteres i un 17,7% menys en ferrocarrils. En aquest sentit, Xuclà va lamentar que s'hagi frenat l'impuls al desdoblament de la N-II , la continuació de l'A-26, la variant d'Olot, la variant de Ribes i el túnel de Toses, i va recordar que el pont sobre el riu Ter, a Girona, només rebrà dos milions d'euros, quan el global del projecte en necessita 22.

Davant d'això, el diputat convergent va afirmar que, amb els acords d'investidura de l'any 1996 -el pacte del Majestic- les infraestructures gironines van rebre "un impuls" que després no ha tingut continuïtat durant els successius governs socialistes. En aquest sentit, va afirmar que el projecte no es limita només a les carreteres, sinó que la inversió en ferrocarril també ha disminuït un 17,7%, de manera que només es faran algunes millores a la línia Barcelona-Puigcerdà. Així , va considerar que els pressupostos "no compleixen l'Estatut, maltracten les comarques gironines i els grans eixos no hi estan contemplats".

La diputada Montse Surroca, per la seva banda, va lamentar que no hi hagi partides per al festival Temporada Alta i el Centenari de la Costa Brava, i va assegurar que seguiran de ben a prop els diners destinats al museu Thyssen, per assegurar que s'executen.