CADAQUÉS | ACN/DDG
Les obres d'enderroc del que va ser el Club Mediterranée, situat al cor del Parc Natural del Cap de Creus de Cadaqués, continuen a bon ritme i un centenar dels 443 bungalous de l'antiga ciutat de vacances ja són a terra. Des del 15 de setembre, els camions transporten les runes fins a la marina seca que s'està construint a Roses, a raó d'uns quinze viatges diaris. Aquesta obra admetrà fins a uns 25.000 metres cúbics de runa, bàsicament ceràmica i formigó, i la resta es repartiran en obres pròximes al municipi. La pissarra i la terra vegetal es reutilitzaran en els treballs de recuperació del paratge que també s'estan portant a terme.
Diàriament, cinc camions d'unes 17 tones de capacitat s'encarreguen de traslladar les runes del Club Med fins a la marina seca que s'està construint a Roses. Aquesta obra podrà assumir fins a uns 25.000 metres cúbics de runes, d'uns 35.000 que està previst que n'acabin sortint del procés de destrucció. El centenar de casetes que són a terra podrien ser una quarta part del total. "Són dades estimatives i podem tenir sorpreses, segurament a l'alça", ha assenyalat Laura Almazor, una de les tècniques de l'empresa Gestora de Runes de la Construcció. I és que, a banda de la demolició dels bungalous, és previsible que a sota també hi hagués més runes acumulades durant el procés de la seva construcció.
Per poder donar sortida a aquestes runes, bàsicament ceràmiques i formigó, es buscaran obres de construcció alternatives que s'hagin de portar a terme en els municipis propers, a un diàmetre de 30 quilòmetres a la rodona. Els materials naturals de l'indret -pissarres, terra vegetal i totus de la platja-, en canvi, es quedaran al mateix paratge i s'aprofitaran en el procés de recuperació.
Durant l'estiu, la runa s'ha acumulat en una zona del paratge natural. Des que el 15 de setembre es va aixecar la prohibició de la circulació de camions per no interferir en l'activitat turística, els treballs s'han "accelerat moltíssim" i ja es veuen "canvis importants", segons paraules de Xavier Vilabella, un dels tècnics del Parc Natural de Cap de Creus. La previsió és que abans de l'estiu que ve ja hagin acabat els viatges dels camions i, per tant, ja no calgui moure més runes.
Recuperació del paisatge
De forma paral·lela, ja s'està treballant en el projecte de recuperació de la zona. I és que durant el procés de demolició també s'ha aprofitat per eliminar les espècies vegetals exòtiques, com ara la Carpobrotus (dent de gat). Sobre el terreny ja s'han començat a marcar els futurs itineraris del parc i d'aquí a un temps començaran les noves construccions, bàsicament els tres miradors, que estaran "totalment integrats amb el paisatge, respectant al màxim la morfologia de les roques i en especial els dos minerals propis d'aquesta zona i que són molt rars de trobar", ha explicat Vilabella. Els miradors s'assentaran en els sòcols de pissarra de les casetes i tindran una estructura d'un acer de color rovellat que recordarà els volums de les antigues casetes.
També es treballarà per recuperar la platja de la Tudela, basant-se en material fotogràfic de fa quaranta anys. Per tal d'afavorir al màxim la seva recuperació natural, es farà "recular" al màxim el camí, per tal que passi arran de la roca i lluny de l'aigua.
Aquest projecte de demolició i recuperació del paratge està finançat per la Generalitat i el Ministeri de Medi Ambient. El director dels Serveis Territorials de Medi Ambient i Habitatge a Girona, Emili Santos, i la directora del parc, Victòria Riera, acompanyats del personal tècnic,van participar ahir en una visita amb mitjans per veure l'estat de les obres.