M. ROVIRA | FIGUERES
Jose Antonio López de Pablo va presentar-se a judici mudat com un músic. Com si d'un alt càrrec del Govern valencià es tractés, vestia una americana blau fosc i uns pantalons beix que combinaven sobre la pell visiblement bronzejada del qui no fa tant va regir els destins de Garriguella i encara manté àmplies atribucions en el govern municipal. S'ha deixat barba però això no va desorientar aquells qui l'acusen. Una de les dones a qui presumptament va destrossar la dentadura ho deia molt clar: "El fet que s'hagi deixat barba i tingui més canes no em fa dubtar en absolut". Igual de contundents van ser els altres pacients que van anar desfilant per la tarima. Fins al mínim detall de la manera de fer de López de Pablo va quedar en evidència durant la vista i, així les coses, els testimonis van revelar que l'acusat treballava "sense mascareta", que "desprenia una forta pudor de tabac" o que li agradava portar "un rellotge que tenia l'escut del Reial Madrid".
Una noia va apuntar que li havia fet 14 empastaments (tots sense anestèsia) i que recordava perfectament el dia que li va arrencar el queixal del seny: "No podia treure-me'l i va recolzar el genoll al meu estòmac per fer força. Mentrestant, pel fil musical sonava una cançó d'en David Bisbal i ell l'anava taral·lejant".
De tots els pacients a qui va tocar la boca tan sols quatre reclamen per les lesions patides (un home va dir que ell no volia res malgrat que li havia llimat unes quantes dents sanes per encaixar-li una pròtesi que no va acoblar mai bé). Ell i una dona, que segons deia ahir el seu marit "no denuncia per por" són un cas excepcional perquè els danys suposadament causats per López de Pablo han fet imprescindible llargs i costosos tractaments per reparar els errors (càries mal tapades, peces que no encaixen i la possible generació d'un quist que va fer necessària una intervenció quirúrgica per extirpar-lo).
Un mosso que va vigilar l'acusat quan, sent alcalde, se sentia amençat de mort no va tenir problemes per identificar-lo. "El veia 24 hores al dia", va dir. Ni així sabia que López de Pablo no era dentista i no es va alertar quan la seva esposa hi va acudir de visita.