La calçada estava molla a causa de la pluja. M.F.M., de només 16 anys, circulava per un carrer de Lloret amb el seu ciclomotor el passat 20 de setembre quan la roda davantera li va patinar i ell va caure al terra topant amb el coll contra una pilona de ferro que regula el trànsit. Malauradament, l'accident li va costar la vida. La família vol evitar que un fet com aquest es torni a produir a la població i ahir va sol·licitar una reunió amb l'alcalde, Xavier Crespo (CiU) per demanar-li que retiri totes les pilones dels carrers i les substitueixi per altres materials que no comportin un risc afegit per a les persones en cas d'accident.

La família, que té dret a demandar el consistori, no ha pres encara aquesta decisió a l'espera de la resposta que els oferirà el batlle. Simultàniament, el tiet de l'adolescent, Jordi Masgrau, ha iniciat una campanya de col·laboració ciutadana que té tres grans vessants: recollida d'informació sobre accidents semblants; recerca d'elements alternatius a les pilones de ferro que ja s'estiguin emprant o puguin usar-se; i suport popular de ciutadans disposats a recollir firmes i manifestar-se per tal d'aconse?guir la substitució d'aquests elements de regulació.

Masgrau no vol que la mort del seu nebot "sigui anònima i no tingui cap resposta social, ni política, ni administrativa". Explica que no és l'única que s'ha produït d'aquesta forma. Per això confia en el fet que Crespo és diputat al Parlament de Catalunya per aconse?guir que des de Lloret es pugui pressionar la Generalitat per estendre a tot Catalunya la reivindicació de subsituir les pilones de ferro per un altre material. "Es poden posar arbustos o pilones de cautxú", afegeix a mode d'exemple.

Sense estadístiques

El Servei Català de Trànsit no disposa de dades concretes d'accidents mortals que impliquin les pilones de ferro com a causa principal de les defuncions. Explica que aquesta tipologia específica no està prevista i que, en tot cas, s'hauria de trucar municipi per municipi per conèixer les dades ?exactes.

El vicepresident executiu de l'associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit, Ole Thorson, apunta que l'entitat no té la informació de la manera en què succeeixen els accidents. I encara li resulta més difícil disposar d'estadístiques concretes respecte als accidents mortals amb pilones de ferro com a protagonistes. Afegeix, a tall d'exemple il·lustratiu, que no hi ha hagut "un motiu d'alarma a causa de les pilones o les vorades per part dels motoristes". No obstant això, reconeix que qualsevol obstacle a la via pot ser mortal i explica que en aquest cas concret la situació resulta complicada ja que les pilones han ajudat a evitar accidents en regular i pacificar el trànsit. Sobre l'opció d'usar elements de cautxú manifesta que no solucionaria el problema però el reduiria.

Stop Accidentes tampoc té dades específiques però reconeix que l'opció d'usar pilones de cautxú en comptes de ferro és millor. Des de l'associació asseguren que durant el Primera Trobada de Ciutats per a la Seguretat Vial que tindrà lloc aquest dijous i divendres a Gijón, aprofitarà per treure el tema a col·lació.

A Alcoy, Alacant, l'empresa Cauchos Verdú ha patentat una pilona de cautxú -save street- que és tova i flexible i evita danys físics i materials. L'invent va sorgir després d'observar que molts ajuntaments reben denúncies per incidents amb les pilones de ferro. A diferència d'aquestes últimes les de cautxú són més cares -comprar-les i col·locar-les costa 95 euros per unitat- però no surten disparades pels impactes dels vehicles, no rebenten el terra, no aixafen els cotxes ni fan mal al vianant quan hi topa sense voler-ho i, per tant, redueixen el nombre de denúncies en no provocar danys.

El representant de l'empresa, Jorge Pérez, explica que per qüestions de legalitat no pot afirmar que redueix víctimes mortals. "Se suposa que aquestes pilones salven vides però no podem dir-ho", afegeix.