PALAMÓS | E.PADILLA
Tres membres d'una família francesa van passar la nit d'ahir dins un iot de 21 metres d'eslora que navegava a la deriva a 48 milles nàutiques de la costa de Palamós -uns 90 quilòmetres-. Després de tota una nit d'angoixa en què els efectius de Salvament Marítim de Palamós no van poder abordar la nau a causa del mal estat de la mar -les onades assolien els sis metres, un fenomen "excepcional" en aquestes latituds segons apunten des de Salvament Marítim-, de matinada se'ls podia rescatar i conduir a terra ferma a bord d'un helicòpter.
El patró Jan Fernandez, la seva dona i la seva filla de quatre anys viatjaven a bord de la motora Maloa. No era de la seva propietat sinó que Fernandez era l'encarregat de menar-la des del port de Marsella fins al d'Empuriabrava. A darrera hora de la tarda de dijous el centre de Salvament Marítim francès Cross Lagarde informava que la motora es trobava en dificultats. Quan navegava enfront la costa del Cap de Creus, la meteorologia va fer la navegació de la motora extremadament difícil, va explicar el cap del Servei Marítim de Barcelona Jaume Zaragoza.
Intentant burlar la força de ràfegues de vent de força nou a l'escala de Beauford -que té 12 graus: el nou es qualifica com a temporal fort i significa vent d'entre 75 i 87 quilòmetres per hora-, la motora es va quedar sense combustible i va començar a anar a la deriva, separant-se de la costa que pretenia resseguir fins a Empuriabrava. En aquell moment el servei marítim francès, alertat pel tripulant, va passar l'alerta als vigilants de la costa catalana, que van sortir al rescat.
Però el temporal va impedir que els set efectius que es van traslladar fins a la barca en perill a bord de l'embarcació ràpida Salvamar Almilám i l'helicòpter Helimer 204 poguessin abordar la nau a la deriva. La vida dels tres efectius a bord de la barca de rescat i els quatre homes que tripulaven l'helicòpter corria perill en cas d'intentar acostar-se al iot en unes condicions meteorològiques tan extremes. Així, la barca, l'helicòpter -que va sobrevolar la zona tota la nit, fent viatges fins a la costa per repostar combustible- i un vaixell mercant que recorria la zona van donar suport a la família en perill fins que, amb l'arribada de la llum del dia, se'ls va poder treure de la nau i, en helicòpter, se'ls va portar a l'aeroport de Girona i des d'allà a l'hospital de Santa Caterina per a un reconeixement mèdic.
"Ha estat una nit molt difícil per a tots", admet Zaragoza. Els focus de l'helicòpter no aportaven prou seguretat i es va haver de desistir de treure la família del iot. Se'ls va estar parlant per ràdio tota la nit i, de matinada, se'ls va rescatar en bon estat de salut, tot i que tenien cops per culpa de les sotragades que havia patit l'embarcació durant les hores en què havia estat a mercè de les onades. Pel que fa a la barca, no es va enfonsar, però la mala mar va fer que no es pogués remolcar. Se la manté sota vigilància a l'espera de poder-la dur a port, ja que no tenia vies d'aigua i s'espera que no s'enfonsarà.