L'Ajuntament de Figueres demana al Ministeri de Foment que el desdoblament de l'A2 pel nord impliqui la construcció d'un túnel que voregi el castell de Sant Ferran per disminuir l'impacte ambiental. El consistori té un estudi que avala la viabilitat d'aquesta infraestructura que segons l'Estat no ho és i ho presentarà com a al·legació a l'estudi informatiu del traçat de l'A2 i A 26, pel qual Foment ha posat sobre la taula sis possibles alternatives. Segons ha explicat l'alcalde de la ciutat, Santi Vila, la proposta del consistori no només implicaria menys impacte ambiental a la zona on s'està construint la nova presó, el puig de les Basses, sinó que afavoriria la creació d'una àrea industrial.

En aquests moments, l'estudi informatiu de l'A2 i de l'A26 del Ministeri de Foment planteja tres possibles traçats amb dues variants cada un. Aquest estudi és l'alternativa al traçat que es va aprovar l'any 2006 que es caracteritzava per compartir el seu primer tram per l'est del castell de Sant Ferran amb la futura autovia A26 i que el seu traçat per sota del puig de les Basses es feia a través d'un túnel tal com demanava l'Ajuntament de Figueres però que al seu pas per l'est i la plana, aquest traçat impactava sobre un polígon industrial de Figueres i impedia el seu creixement pel nord. Precisament, aquest darrer tram va aixecar les queixes dels ajuntaments i per això el Ministeri a raó de les demandes va acordar replantejar aquest traçat. En total l'estudi del Ministeri de Foment presenta tres traçats amb dues variants cada un.

El primer voreja el centre penitenciari pel seu est entremig de l'autopista AP7 i el propi centre situa l'enllaç entre l'autovia A2 cap al nord i l'autovia A26 entre el centre i la carretera de Llers. Aquest enllaç, segons l'Ajuntament, impactaria directament sobre el puig de les Basses perquè la seva ocupació del terrenys és sobre superfície. Les variants que planteja Foment en aquest traçat serien una amb els enllaços per sota de l'AP-7 i l'altra, amb els enllaços per sobre de l'autopista. La tercera variant que proposa Foment és la que vorejaria el centre penitenciari per la part oest i el seu traçat coincidiria amb l'alternativa primera, amb un enllaç amb la futura A26 a l'entorn de la carretera de Llers.

Menys impacte

Segons ha explicat l'alcalde de l'Ajuntament de Figueres, Santi Vila, les alternatives de variants tenen una gran impacte ambiental especialment a la zona on s'està construint el centre penitenciari i rebutgen la construcció d'un túnel per motius tècnics. Per això es proposa que la variant amb els enllaços per sobre de l'autopista al seu pas pel puig de les Basses es faci a través d'un túnel i que per la seva sortida nord connectaria amb Pont de Molins. 'No només seria més respectuós per aquesta zona sinó també pel valor arquitectònic del castell de Sant Ferran', ha dit Vila.

Però el consistori veu dues raons més per defensar aquest túnel. Per una part, tindria un cost inferior i per l'altra perquè ajudaria a consolidar a la part nord de la ciutat una zona industrial i econòmica. 'Implicaria ampliar una gran àrea econòmica i industrial a l'entorn de Minerals Girona amb les seves infraestructures endreçades', ha indicat l'alcalde convergent. A més, ha dit que la proposta de l'Ajuntament també preveu la connexió d'aquesta futura variant amb l'accés nord a l'autopista, que es va deixar a mig fer quan es va construir, ara fa més de trenta anys.

El traçat alternatiu de la variant que planteja l'Ajuntament passaria per sobre la riera Galligants amb un petit pont, tot seguit començaria un túnel de 1.500 metres de longitud amb dos galeries paral·leles, després el traçat sortiria en trinxera a la plana superant per sota la carretera N-II i agafaria el traçat per l'est fins connectar a la part nord de la N-II, a Pont de Molins.

La proposta de túnel s'ha fet conjuntament amb l'Ajuntament de Llers, un altre municipi afectat pel traçat.