El Consell de Ministres ha acordat aquest divendres indemnitzar la societat TP Ferro, concessionària del tram internacional del TGV, amb 108 milions d'euros (MEUR) pel retard que acumula la posada en servei de l'obra. Tot i que la concessionària va entregar el tram el mes de febrer passat, pels 44 quilòmetres de línia d'alta velocitat que s'estenen entre Figueres i Perpinyà encara no hi circulen trens, perquè Foment encara no ha acabat l'estesa de via fins a l'Alt Empordà. L'acord del Consell de Ministres estableix que aquestes 'aportacions financeres extraordinàries' s'acabaran de pagar el 2012 i que també s'allargarà amb tres anys la concessió a TP Ferro, passant dels 50 als 53 anys.

Les obres del tram internacional del TGV s'estenen des dels Hostalets de Llers (Alt Empordà) fins a Perpinyà, i el cost de construcció d'aquesta obra va ser de 1.096,7 Milions d'euros. En conjunt, la via de l'alta velocitat comprèn 44,4 quilòmetres, dels quals 24,59 es troben a la part francesa.

Els treballs per construir aquest tram, que comprèn el túnel transfronterer del Pertús, van començar el 14 de novembre del 2004. La concessionària a qui l'Estat va encarregar l'obra va ser TP Ferro, una societat formada a parts iguals pel grup empresari espanyol ACS i la constructora francesa Eiffage.

El passat 17 de febrer, i complint els compromisos contractuals, TP Ferro va entregar l'obra a l'Estat. Durant aquests deu mesos, però, per aquesta via no hi ha passat ni un sol comboi (ni de mercaderies ni de passatgers). El motiu és el retard que acumula Foment en el tram del TGV comprès entre Barcelona i Figueres, la construcció del qual correspon a l'Estat.

La concessionària ja va avançar que demanaria compensacions al govern espanyol per aquest retard. I és que això li suposava deixar d'ingressar els peatges que hauran de pagar els diferents trens a l'hora de creuar la frontera.

Aquest divendres, el Consell de Ministres ha aprovat les indemnitzacions que s'hauran d'entregar a la concessionària. L'acord estableix que es modifiqui el contracte inicial amb TP Ferro, i que s'hi afegeixin diferents disposicions que fan referència a aquest punt.

Allargar la concessió

Segons recull l'acord del consell, aquestes 'aportacions financeres extraordinàries' es materialitzen en dos punts: l'allargament del temps de concessió i una indemnització econòmica. D'aquesta manera, l'Estat allargarà en tres anys la concessió a TP Ferro –passant dels 50 als 53 anys- i l'indemnitzarà amb gairebé 108 milions d'euros des d'ara i fins al 2012.

Mitjançant un préstec participatiu, el Ministeri de Foment entregarà a TP Ferro 45,9 milions d'euros. Els 62 milions d'euros restants s'aportaran a través d'una compensació econòmica addicional, que Foment es compromet a consignar en els pressupostos dels propers anys.

L'acord del Consell de Ministres també indica que aquest any ja es cobrirà una quantitat de la part que s'entregarà mitjançant préstec. 'L'anualitat 2009 d'aquest préstec participatiu ja s'ha aprovat i ascendeix a 20,4 milions d'euros, conclou l'acord del consell.

Corredor prioritari

L'acord del Consell de Ministres no és l'única notícia del dia referida a aquest tram del TGV, inclòs dins el corredor mediterrani. De fet, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, també ha ratificat avui a Barcelona que, durant la presidència europea, el govern espanyol treballarà per incorporar aquest corredor a la xarxa d'eixos de comunicació prioritaris d'Europa.